En ledig dag.

När jag vaknade imorses vaknade jag ensam eftersom M kommit hem sent och somnat på soffan. När han kom hem vaknade jag och gick upp och stoppade om honom men lät honom ligga där han låg. Ibland är det bara enklare så. Och när klockan är fyra och du smäller i tån tre gånger i ett gitarrfodral som står gömt i skuggorna på golvet är den enklare vägen ofta ganska lockande. 
 
Och så startade dagen med att väckarklockan ringde. Trots att jag var ledig. För jag ville vara säker på att vakna i tid. För jag hade sagt till dem på jobbet att om det blev mycket i butiken idag kunde de ringa. Och det skapade en krypande känslan i kroppen på mig. Något som gjorde att jag inte för mitt liv kunde sitta still. 
 
Sitta ner, stå upp, se på tv, gå och diska, sätta på en film, avbryta efter tio minuter, bädda sängen, fortsätta filmen, kolla mailen, starta om filmen eftersom handlingen gått mig helt förbi, kolla mailen igen, dubbelkolla att mobilen fungerar, kväva infallet att bara åka in till jobbet för att kolla. För att se hur de har det. Om de klarar sig..
 
Och samtidigt i allt detta kaos som utanpå inte syntes alls beklagade jag mig för M över att jag hade tråkigt. Tråkigt på ett sätt jag inte haft sedan jag var barn. Och hans försök till att muntra upp mig, att få mig på andra tankar fungerade inte alls. Till slut tittade han på mig och klappade mig snällt på kinden och sa:
 
- Älskling, du måste försöka släppa jobbet. Jag vet att det är mycket nu. Jag vet att du har en ny tjänst med massa ansvar. Jag vet att du vill göra ditt bästa. Men idag är du ledig. Och just nu är det jättesvårt eftersom din vardag går i ett. Men det är därför det är så viktigt att du tar tillvara på dina lediga dagar och faktiskt är ledig. Men jag vet att det kommer att ta tid för dig. För det är bara sådan du är. 
 
Och när han sa det försvann den krypande känslan jag själv inte kunnat placera.
Och plötsligt var jag ledig.. på riktigt. 
 
Taggar: Att släppa jobbet, Att vara ledig, Ledig dag;

Kommentarer :

#1: Reine Jacobsson

En sån kille som får dej att släppa taget.Ha Det.

skriven

Kommentera inlägget här :