Att vara reklampåverkad.

Vet ni vad jag har kommit på? Jag faller för reklam. Jättelätt. Men jag är medveten om det själv då. Om det nu gör det hela bättre..(?) Men ända sedan jag var 11 år och hade en undersökning i skolan där vi fick svara på frågan "Tror du att du påverkas av reklam" och ställa oss i varsin grupp och jag var den enda som gick till gruppen "Jag blir påverkad" medan resten av klassen ställde sig i gruppen "Jag blir inte påverkad" har jag varit pinsamt medveten om min egen svaghet för produkter som enligt reklamen kan lösa alla livets svårigheter. Det finns produkter som kan lösa problem jag inte ens visste att jag hade. Förstår ni vilka möjligheter?!
 
Och nu när det är reklam på både Facebook och Instagram hela tiden blir jag ett lätt offer. Speciellt lite så där sent på kvällen efter en ovanligt slitsam arbetsdag när hjärnan mer känns som gröt än ett välfungerande organ. Då klickas det hem diverse produkter som jag inte hade en aning om att jag hade behov för. Det är allt från maskiner som tvättar dina sminkborstar på några få sekunder till magisk lera från den australiensiska djungeln. Alltså.. Finns det ens djungler i Australien? Jag har ingen aning, men på posten på väg hem till mig är det en ansiktsmask som påstår sig vara därifrån. Och till trots för att jag egentligen inte tror på de magiska krafterna som visas i reklamen kan jag inte låta bli att hoppas.. 
 
Det där med reklam alltså. Vet ni om att jag fortfarande regelbundet tänker på en reklam som gick på 90-talet gällande en apparat där man kunde pressa in mat i olika former? Det var som ett rör och så pressade man in allt från gurka till kaksmulor. Röret formade sedan maten till olika former och när röret var fullt satte man i en tandpetare och tryckte ut maten. Voila så hade det skapats färdig fingermat som enkelt kunde serveras på bricka vid nästa fest. Vem som nu hade den typen av fester där det serverades fingermat på bricka..? 
 
Men det finns en fördel idag om man jämför med 90-talet. Youtube finns. Och jag kan garantera att varendra produkt som finns på marknaden är testad av någon på youtube som spelat in en film om det. Det är allt från klänningar för 10 dollar på eBay till "As seen on tv"-produkter. Och det hjälper. 
 
Lite. 
 
Men när den där nedräknande klockan börjar ticka som säger att erbjudandet bara varar i två minuter till och att jag bara får den där fantastiska rabatten precis just nu och att det bara är fem produkter kvar.. Ja.. Då har jag inte mycket att sätta emot. Och innan jag vet ordet av är lera från den australiensiska djungeln på väg hem till mig. 
 
 
Taggar: Reklam;

Kommentera inlägget här :