Laktos-, gluten- och äggfria "pannkakor".

Jag tänkte jag skulle laga pannkakor till kvällsmat. Förra gången jag gjorde det utan vare sig laktos eller gluten gick det ju jättebra! Så jag satte igång idag igen. Men denna gången uteslöt jag även äggen. Big mistake. Ägg är tydligen en väldigt central del i just pannkakor och visade sig inte vara den mest lämpliga ingrediens att utesluta. Konstigt nog. Jag hade ju ändå äggersättning i, men det funkade inte alls. 
 
Det började väldigt bra. Smeten var dock något vit, men det har jag liksom vant mig vid. Det blir så när man inte har ägg i. Så jag hällde smeten i stekpannan och började. Först såg det ut som vilken pannkaka som helst, men ju längre jag stekte den, desto mer svällde den. Och desto mer den svällde, ju mindre klar blev den. För det blev plötsligt mer och mer pannkaka att få klar. Så när ytan var klar, var mitten långt ifrån färdig och för att slippa servera svarta pannkakor försökte jag istället vända det hela så att jag kunde få klart det från andra sidan. Men det gillade inte pannkakan alls! Istället motarbetade den mig med full kraft. Den kletade fast sig i stekspaden och i stekpannan, vägrade släppa taget, rullade ihop sig och ville definitivt inte vända på sig. Så istället för att steka en fin och rund pannkaka på andra sidan slutade det med att jag stekte en liten boll av gröt. 
 
Och så där fortsatte det med varenda pannkaka. Det började bra och slutade med en grötboll. Grötbollarna serverades sedan till en minst sagt misstänksam man tillsammans med sylt och grädde. Det smakade fortfarande pannkakor, men i grötform. Mycket mystiskt. Men skam den som ger sig. Nästa gång får jag väl prova någon ny kombination. Någon gång måste det väl bli bra? 
 

Det började bra..


..och slutade i katastrof.

Pannkakor förklädda till alien-moderkaka.

Kommentarer :

#1: Jeanette

Jäklar, jag har ju glömt att posta din bok..!
Till veckan ska jag minsann komma ihåg det, nu lägger jag fram den!

Som en försmak tjuvkikar jag i boken och letar upp ett pannkaksrecept, hoppas det kan funka..:)

Pannkakor utan laktos, mjölk, soja, ägg, gluten
4-5 st

Ingredienser:
1,5 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
1 krm salt
(2 tsk socker)
3 dl havredryck
1 msk mjölkfritt flytande margarin

Till stekning:
mjölkfritt margarin

Gör så här:
Blanda de torra ingredienserna. Häll i hälften av havredrycken och rör till en jämn smet och tillsätt sedan resten. Vispa ner matfettet i smeten. Grädda pannkakorna på medelvärme i stekpanna.

Lycka till!

Svar: Ha, ha. Det är lugnt. Maila mig kontonummer och sånt så fixar jag det. Åker dock till Florida nu på onsdag, så du kan gärna vänta en stund till att skicka den om du vill. Annars kommer den nog när vi är borta. =]
A mad angel

skriven
#2: Linn

Det är alltid roligt att få titta in bakom kulisserna :-) Jag hoppas att grötbollarna i alla fall SMAKADE bra.

Svar: Jodå, de var allt goda. De smakade precis som vanliga pannkakor.. Fast ja. De var ju inte direkt den snyggaste maträtt jag ätit.. =]
A mad angel

skriven

Kommentera inlägget här :