Sverige vill få mig gravid!

Igår satte jag på bussen som återigen tog mig till Sverige. Och varje gång jag kommer "hem" passar jag naturligtvis på att göra en massa viktiga ärenden. Så igår passade jag på att gå till gyn för att skaffa nya p-piller. Så jag gick dit, pratade med världens trevligaste barnmorska, fick ett elektroniskt recept och blev tillsagd att bara gå till apoteket och hämta ut det. Så jag steppade in där på apoteket, glad i hågen för att hämta mina nya, fina piller. Jag uppgav mitt svenska personnummer och så fort hon knappat in det i datorn uppstod en mycket bekymrad rynka i pannan på henne.

Hon knappade och knappade. Frågade efter mitt personnummer igen och knappade igen. Rynkan i pannan blev djupare och djupare. Till slut så tittade hon uppgivet på mig och frågade om jag möjligtvis var utskriven ur Sverige. Jo, ja, sa jag. Det är jag ju. Jag bor och jobbar i Norge och Sverige valde visst att kasta ut mig här för ett tag sedan. Då fick jag reda på att hon inte kunde få fram receptet och därmed inte kunde ge mig några nya p-piller. Anledningen var helt enkelt att mitt personnummer inte fanns i systemen längre och att hon därmed inte kunde registrera mina receptköp.

Jag vet inte helt hur det är i Sverige, men i Norge är väl just svartmarknaden för p-piller inte speciellt stor.. Och överdosering av det är väl inte heller helt vanligt. Min slutsats av detta blev helt enkelt att Sverige vill få mig att bli gravid. Antagligen som straff för att jag lämnat landet. Men fan heller! Back to Norway tomorrow och det första som händer är att jag kommer boka tid hos en läkare så jag kan hämta ut små fina vita piller i Norge istället.

Skulle inte tro det!

Kommentera inlägget här :