Chokladkaka med kokos- och toscatäcke.

Idag regnade det när jag gick upp. Dåligt väder = Bakdag.
Så idag har jag bakat både morotsbröd och min absoluta favoritkaka: chokladkaka med kokos- och toscatäcke. Den är lite meckig att göra, därför gör jag den inte så himla ofta. Men å andra sidan får man en hel långpanna varje gång man tar tag i sej själv. Så det räcker ju en stund i jämförelse med andra kakor som försvinner snabbt som attan på två dagar. Och nej, det handlar inte om att jag bjuder in Gud och alla människor så fort jag bakat, det handlar om att jag mölar i mej precis allting själv. Varför bjuda bort godsakerna när man kan äta upp dom själv?

Chokladkaka med kokos- och toscatäcke

Kaka:
4 ägg
6 dl socker
8 msk kakao
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
180 g smält avsvalnat smör

Glasyr:
1 påse (200 g) kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl socker
1,5 dl grädde
75 g smör

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker. Blanda i kakao, salt, vaniljsocker och vetemjöl. Blanda sist i det smälta avsvalnade smöret. Bred ut kakan på en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 200 graders värme i 15 minuter. Gör under tiden glasyren i en kastrull:
Blanda kokos, sirap, socker, grädde och smör och låt sjuda ca 5 minuter. När kakan är klar bred på glasyren och grädda ytterligare 10 min i ugnen. När kakan svalnat, skär den i fyrkanter.

Tips och trix
Nu kommer något väldigt Martha-Stewart-aktigt här, men du måste känna din ugn. I min ugn räcker det t.ex. inte med att ha inne kakan i 15 min första gången, utan den måste stå där i ca 25 min innan jag kan bre på glasyren. Det måste nämligen bildas en yta på kakan, annars går glasyren igenom och det blir mest kladd av alltihopa. Så låt kakan stå inne tills det bildats en yta i just din ugn. Tycker man inte om kokos eller av någon anledning inte vill ha det på kakan, går det säkerligen att byta ut det mot mandelspån istället. Klart slut från Martha-Stewart-hörnan.

Kommentera inlägget här :