Maries möhippa.

För ett par helger sedan var det dags för möhippa. Jag ska ju vara brudtärna i sommar på Maries bröllop så det har varit en del tisslande och tasslande för att få möhippan till att bli en överraskning. Vi är tre tärnor som försökt att få ihop det hela. Och det har inte varit helt lätt. Jag i Oslo, en i Kungsbacka och en i Abu Dhabi. Men tacka vet jag internet. Så det har chattats, skapats hemliga facebook grupper, skypeats och planerats. Och så var det dags. 
 
Vi samlades hemma hos Maries föräldrar i Kungsbacka för att starta dagen med en brunch. Åtta tjejer som skrikande och sjungande hoppade fram när Marie dök upp. Och hon verkade väldigt överraskad. Tårarna rann i takt med att skrattet bubblade. Kläder fick hon också, Marie alltså. Från barnavdelningen. Ja.. Hon är ju inte så stor. Och mitt bidrag till det hela var ett par benvärmare med paljetter. Det blev fantastiskt! Sedan dukades det upp mat, vin fyllde glasen och en presentationsrunda genomfördes. Det är ju alltid fint att lära känna varandra lite bättre. Alla kände ju bruden, men vi kände ju inte varandra.  
 
Efter en väl genomför brunch bar det av till Göteborg. Pendeln kom och Marie fick i uppdrag att samla kalsonglappar, en uppgift hon tog på största allvar. Kommer jag inte ihåg helt fel tror jag hon till slut fick ihop över tio stycken. Sedan var det dags för Escape House. Ett ställe där man blir inlåst i ett rum och ska leta efter ledtrådar och lösa gåtor för att komma ut. Det var fantastiskt kul! När vi trodde att det hade gått fem minuter hade det i realiteten gått en halvtimme. Och vi kom ut, med två minuter till godo (det fick ta max en timme). 
 
Och efter att Marie haft ett dansbattle med en svensexa vi träffade på spårvagnen åkte vi hem till henne och bytte om inför kvällens middag. Turkiskt stod på menyn och jag tror att de flesta av oss åt så mycket att vi i hemlighet fick knäppa upp byxorna under bordet. Planen var sedan att gå och ta en drink på en av Maries favoritbarer. Men när vi gick förbi Trädgårdsföreningen och Marie hörde att det var livemusik vände hon bestämt på klacken och gick dit. Så det var ju bara att följa med. Så kvällen spenderades på Trädgårdsföreningen där Marie blev uppropad på scenen för att sjunga en Håkan Hellström-låt (Marie hatar Hellström och kan inga av hans texter), buggdansande och tequila-shottande. Personligen hällde jag ut min tequila på marken (I'm way too old for tequila) så jag vaknade upp dagen efter och kände mig i ganska fin form. 
 
Marie möhippa alltså. En svårplanerad dag som vi ändå klarade av att genomföra med glans. 
Och Marie var nöjd. Och det är ju faktiskt det allra viktigaste. 
 
 
Taggar: Escape House, Möhippa;

Kommentera inlägget här :