En åtråvärd doft.

Kommer ni ihåg att jag nämnde en parfy jag köpte på taxfreen när jag var i Sverige? Den har en liten speciell plats i mitt hjärta, det måste jag ju erkänna. Det finns nämligen en historia bakom. 
 
Året var 2013 och jag hade precis börjat jobba i en butik här i Norge. En butik i en kedja jag sedan skulle arbeta mig upp i och sluta som butikschef innan jag gick in i väggen. Men 2013 var jag fortfarande en helt vanlig anställd. Jag hade väl jobbat där i ungefär två månader och jag hade precis börjat bli säker på allt det där tekniska som det förväntades av mig att jag skulle kunna.
 
Det var en strålande sommardag och nästan inga kunder i butiken. In genom de stora fönstren lyste solen och vi som jobbade kunde inte göra annat än att hitta på arbetsuppgifter åt varandra. Jag menar, vad gör du i en butik när det inte finns några kunder? Ja.. Du städar. Dammtorkar på de mest oåtkomliga ställen du kan tänka dig. Ovanpå hyllor där ingen någonsin kommer att titta, under bord som ingen någonsin kommer att upptäcka. Det var det vi gjorde mest hela dagarna. Och de få kunderna som råkade kliva in i den öde salen slogs vi om. 
 
Det var en sådan dag. Och just den här dagen kom det in en ung tjej och jag var snabbast framme. Hon skulle inte ha något speciellt. Ett headset kanske, eller en laddare? Jag minns inte så noga. Jag minns bara att jag visade henne till den rätta hyllan och följde henne bort till kassan. Och precis i sista sekunden när jag gav henne kvittot och påsen andades jag in och kände den mest fantastiska doft jag någonsin känt. Jag bara stod och tittade efter henne när hon var på väg ut ur butiken. Och då gjorde jag något jag själv klassade (och nog fortfarande gör) som extremt oproffesionellt. Jag sprang efter henne. 
 
- Alltså.. Ursäkta mig, men jag måste bara fråga. Vad är det för parfym du har på dig? Det är det mest fantastiska jag någonsin känt! 
 
- Oj. Tack! Det är en parfym från Marc Jacobs som heter Rain. Men den är gammal så den produceras inte längre. Det var en Limited Edition.
 
Och så gick hon. Snabbt som attan skrev jag upp namnet och sedan dess har det funnits sparat i mina anteckningar på telefonen. Och sedan dess har jag letat. Jag har sökt på nätet, jag har frågat i butiker, jag har plöjt igenom eBay och försökt hålla mig uppdaterad men utan att lyckas. Jag började nästan tro att det hela bara var en dröm. Fanns den ens? Men för 1,5 år sedan hittade jag en åtråvärd flaska på Amazon. 50 ml för totalt 1500 kr. Och ska vi vara helt ärliga med varandra var jag faktiskt på väg att beställa den.. En parfym för över tusen kronor som jag känt en enda gång på en kund i en butik i totalt två minuter. Det var galet. Men de skickade (som tur var) inte produkter till Norge. 
 
Men nu. Nu har parfymen börjat produceras igen. Jag upptäckte först att den fanns på Sephora i USA, men efter att ha insett att inte heller de fraktar flytande produkter till Norge började jag allvarligt fundera på att boka en resa till landet i väst för att få tag på en flaska. 
 
Men så dök den upp på taxfreen! Och jag var såklart tvungen att slå till. Äntligen!
 
Så.. Luktade den som jag kom ihåg? 
Njäea.. Inte direkt. Men hur bra kommer du ihåg en doft i 4 år? 
 
Var den värd sina pengar? 
100 ml för 450 kr? Absolut! 50 ml för 1500 kr? Njee..
 
Är jag nöjd? 
Inget snack om saken! 
 
 
Taggar: Marc Jacobs, Parfym, Rain;

Kommentera inlägget här :