Morotsbröd.

Efter att precis ha fått en jättefin kommentar av min kära vän Sofia tänkte jag skriva ut receptet på morotsbrödet jag bakade häromdagen. Jag vet ju själv hur irriterad jag blir när jag läser andras bloggar och dom skriver att dom bakat någonting, och så lägger dom inte ut receptet på det! Jag vet faktiskt inte riktigt själv varför jag inte gör det på en gång, men jag tror kanske inte att det finns så många andra bak-glada människor där ute. Men det får bli skärpning på den fronten tror jag. 

Morotsbröd

Antal portioner
3 runda bröd

Ingredienser
5 dl mjölk
50 g jäst
25 g rumsvarmt smör
2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
3 dl finrivna morötter
13-14 dl lantvetemjöl eller rågsikt
1 ägg
1/2 dl solroskärnor
1/2 msk örtsalt

Gör så här:
Värm mjölken till fingervärme, 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smör, salt, honung, morötter och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela i tre delar. Forma dem till runda bröd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och örtsalt. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Men som vanligt ändrade jag lite i receptet. Jag tog t.ex. hälften dinkel- och hälften vetemjöl istället. Enda anledningen till att jag gjorde det var såklart att det var det som fanns hemma. Man kan säkert ta andra mjölsorter också. Jag tyckte att degen mycket väl räckte till fyra kakor istället för tre, så det gjorde jag. Jag hade även rejält mycket mer morötter i än tre deciliter (jag menar, vem orkar mäta det? Jag rev så många morötter jag hade hemma, ungefär ett kilo, och hällde i. Det gick jättebra!).

Kommentera inlägget här :