Trøndelag.

Det gick jättebra i Trøndelag. Såklart. Varför skulle det inte ha gjort det? Att min hjärna går in i panikmode har ju ingenting med verkligheten att göra. Så istället för katastrof blev det mys i regnet, hyttetur, skogsvandring, hjortronbeskådning, nybakat glutenfritt bröd till frukosten precis till bara mig och lite extra omhändertagande. 
 
Det var så otroligt mysigt. Men det jag inte helt klarade av att komma över var naturen. Vet ni hur olik naturen är så högt upp i landet? Frodiga skogar, grönt överallt, höga fjäll och plötsligt bara tomt högst upp. Ja.. Förutom något stackars träd på toppen av fjället som tydligen inte fått meddelandet om att de inte ska kunna växa så många meter över havet.
 
Det kanske var för länge sedan jag var utanför stan, men det kändes verkligen som om jag kommit till en annan planet. Och vilda hjortron? Det hade jag aldrig sett förut. Jag hade liksom fått för mig att de växte på taggiga buskar, ungefär som hallon. Men istället växte de på små, små plantor precis vid marken. Just det där sista vågade jag dock inte säga högt. Jag hade redan uttalat mig så otroligt stads-mässigt under resan så jag vågade liksom inte erkänna att jag inte visste hur hjortron växte. Då hade jag väl fått stämpeln på mig att aldrig ha varit i skogen förut.. Vilket inte är väldigt långt ifrån verkligheten. I alla fall inte de sista åren. 
 
Och packningen. Herregud vad svårt det var att packa! Jag hade fått besked om att det var kallare uppe i norr. Mellan 13-17 grader. Men alltså.. Mitten av juli. Hur kallt kunde det vara? Så jag helgarderade mig och tog med mig både vantar och regnjacka, bikini och solskyddsfaktor. 
 
För att sammanfatta det hela kan vi väl lugnt säga att bikinin tryggt låg kvar i väskan medan regnjackan blev använd flitigt. 
 
 
Taggar: Hjortron, Natur, Trøndelag;

Kommentera inlägget här :