Hemlig destination, sparkcykelåkande och hotellhelg.

Jag har precis kommit hem efter en av de bästa helgerna jag upplevt. Den har involverat champagne, en hemlig destination, en hotellsvit, god mat, sparkcykelåkande och massa skratt. I fredags kom nämligen förslaget. 
 
- Ska vi inte försöka åka någonstans i helgen? Liksom.. Bara vart som helst? 
 
Och jag var ju inte sen med att säga nej till det. Så på lördag satte jag mig tillrätta i bilen och så bar det iväg. Jag hade absolut ingen som helst aning om vart vi skulle, men det gjorde liksom ingenting. Så vi körde mot gränsen till Sverige. Det har ju blivit diskuterat förut, det där med att bara åka över gränsen för att handla. Alla norrmän gör ju det och med tillgång till bil är det egentligen bara fånigt att det aldrig har blivit prioriterat. Men nu så. Och vi hade ju pratat om att sova en natt någonstans, och jag trodde liksom att vi bara skulle åka dit vägen tog oss och sedan åka inom ett hotell och se om det fanns lediga rum. Men ju längre hemifrån vi kom desto mer började jag misstänka att det faktiskt fanns en hemlig plan som jag inte blivit involverad i. Och alltså.. Hemliga planer som kommer som överraskningar är ju ungefär det bästa som finns! 
 
Men först åkte vi inom Sverige. Vi gick in i en av de största godisbutikerna jag sett och njöt av dofterna. Det var i alla fall det jag gjorde. Jag köpte några yoghurtnötter, men till skillnad från de flesta andra där (som på riktigt köpte flera kilo lösgodis var) kändes det nästan lite fånigt att komma fram till kassan och lägga upp fem nötter på vågen. Sedan var det dags för Nordby Shoppingcenter. Där steppade vi in i en sportsbutik och blev otroligt attraherade av de fina sparkcyklarna som hängde på väggen. Så vi köpte varsin, packade upp dem så snart vi kom ut ur butiken och sparkade oss sedan runt på centret. Och alltså.. Efter att ha ägt en sparkcykel i ungefär två minuter insåg jag att det lätt är den bästa uppfinningen som finns. Jag kommer aldrig mer att gå till jobbet eller till yogan. Numera är det sparkcyklande som gäller! Dock inte i högklackat.. Det insåg jag nämligen redan igår inte var helt optimalt. 
 
Sedan åkte vi tillbaka till Norge och hamnade i Halden. Där åkte vi till ett noga utvalt hotell och jag fick besked om att sätta mig i receptionen och vänta på att incheckningen skulle bli färdig. Ett par minuter senare stod vi i hissen på väg upp till översta våningen. Och när nyckeln satts i låset och dörren öppnats fick jag besked om att jag stod i min livs första hotellsvit! 
 
Jag dog lite. 
 
Svit..? På hotell..? Jag..?! Herre gud, jag har aldrig känt mig så bortskämd i hela mitt liv! Sviten var större än hela min lägenhet. Det fanns ett stort badrum med badkar, ett vardagsrum med soffa, tv och fåtölj, ett skrivbord, tre stora garderober, ett separat sovrum och en stor balkong. Missförstå mig rätt, det var inte guldmöbler eller marmorgolv, men det var stort och fint. Om jag känner mig själv rätt är jag ganska säker på att jag gjorde någon liten glädjedans mitt på golvet. 
 
På kvällen fick jag sedan klä upp mig i klänning och klackar, sminka mig lite extra och vara fin i håret. Sedan blev det middag på restaurang, handhållande över bordet, champagne i soffan och mys i en stor fluffig morgonrock. 
 
Halden alltså. Dryga 11 mil bort på ett hotell som ger en varm känsla i magen.
Lyxen alltså. Det där unnandet. Varför är vi generellt sett så otroligt dåliga på att ge oss själva det? 
 
 
Taggar: Hotellsvit, Lyx, Romantisk helg;

Kommentera inlägget här :