Eurovision Song Contest 2016.

Är ni medvetna om att det är Eurovision Song Contest nästa helg? I know! Det är verkligen inte långt kvar! Och jag ska självklart vara på plats med Syster i Stockholm när finalen går av stapeln. Well hellooooo.. Var skulle jag annars befinna mig?
 
Och nu ska jag ge er svar på den brinnande frågan ni alla ställer er: Hur fick jag tag på biljetter?
 
Ja men det är ju inte helt lätt när det bara finns ett fåtal (16 000) biljetter och hela Europa (742 000 000) försöker få tag i dem samtidigt. Det gäller liksom att sitta redo vid både telefon och dator och sedan bara ha en jäkla tur. 
 
Och alltså.. Jag hade inte det. Den där dagen i slutet av november när biljetterna släpptes jobbade jag. Och trots att jag gjorde mitt bästa för att se så där fruktansvärt upptagen ut vid den kritiska tidpunkten hade jag inte en chans. Jag ringde, jag satt vid datorn, jag tryckte på knappar. Allt för att komma igenom och få prata med någon som kunde garantera mig två platser till finalen. Men det gick dåligt. Väldigt dåligt faktiskt. Den där grejen med att jobba inom kommunen och vara beroende av en snabb uppkoppling är en ganska dålig kombination. Så när jag smitit från mina arbetsuppgifter i en halvtimme bestämde jag mig för att biljetterna troligtvis var slut och att jag skulle dra mig tillbaka för att sörja mitt nederlag. Men det var då det kom. Det där meddelandet..
 
"Jeg har fikset billetter til deg på finalesendingen kl 21"
 
...
 
!!!
 
Jag dog nästan. Det var från en kollega som sett min Eurovision-exaltering på nära håll och eftersom han var hemma sjuk just den här dagen hade han lite nonchalant surfat in på biljettsidan för att se "om han fick tag på något". Och så fick han två biljetter. Två åtråvärda biljetter som han sedan bestämde sig för att ge till mig. Så medan mina händer skakade och mitt hjärta rusade visste jag liksom inte vad jag skulle ta mig till så i brist på annat började jag studsa omkring på kontoret och klappa i händerna.
 
Ja. Missförstå mig rätt. Jag betalade naturligtvis för dem. Ni trodde väl inte att jag bara fick två biljetter värda 5000 kr helt gratis? Jag har snälla kollegor men de är liksom inte galna. 
 
Så vad tror vi då om årets bidrag? 
 
Jag är ju ganska säker på att Sverige inte behöver oroa sig för att behöva betala en ny final nästa år. Frans är söt men det kommer inte att fungera i ESC. Norge har en ganska knepig låt som det antingen kan gå jättebra för eller helt katastrof. Det är svårt att säga på förhand. 
 
Men den jag verkligen tror på är Frankrike. Jag gillar Ryssland också, men Frankrike är outstanding! Jag blir så otroligt glad när jag hör den. Sångaren verkar snäll, musikvideon utmanar stereotypiska könsroller och jag får en enorm lust att klappa i händerna så fort den kommer på. Och det där med att jag inte förstår ett ord franska är ju bara en bagatell. Vem bryr sig om det när det låter så här? 
 
Viva la France!
 
 
Taggar: Biljetter, ESC, Eurovision song contest, Eurovision song contest 2016;

Kommentera inlägget här :