Att försöka bli blodgivare.

Jag har försökt att bli blodgivare. Tre gånger. Men de vill inte ha mig!
 
Första gången jag försökte var jag 18 år. Jag hade jag fina blodvärden, hälsoundersökningen blev godkänd och vikten var stabil. Problemet dök dock upp när de skulle försöka hitta en ådra att sticka nålen i. De hittade ingen. På någon av armarna. Jag hade helt enkelt för tunna blodådror. Jag blev hemskickad med orden "Du kan antingen gå upp i vikt eller börja träna. Det brukar göra att blodådrorna blir större". 
 
Ett år senare, när jag var 19 år, försökte jag igen. Återigen steppade jag in på Bloddroppen i Göteborg och tänkte visa upp mina fantastiska nya blodådror. Jag hade det sista året börjat träna ganska regelbundet och tänkte därför försöka igen. Det första som gjordes var att kontrollera mina blodådror. Och den här gången såg de fina ut. Sjuksköterskan hittade snabbt en tjock en att sticka i. Men plötsligt var mina blodvärden för dåliga. Jag fick frågan "Är du vegetarian och ofta kall om händerna?", när jag svarade ja fick jag besked om att gå hem och börja tänka på vad jag åt. 
 
13 år senare tänkte jag ge det ett nytt försök. Så idag var jag på Blodbanken här i Oslo och fyllde i diverse papper med nya hälsoupplysningar. Jag hade på förhand försäkrat mig om att det inte skulle vara några problem att ge blod med celiaki. Men när jag väl klev in hos sköterskan tittade hon snällt på mig och sa "Jag ser att du har en piercing i näsan. Det är en slemhinna och eftersom reglerna nu är ändrade får personer med piercingar inte ge blod alls". Så även en tredje gång fick jag beskedet om att mitt blod inte är bra nog. 
 
Alltså.. Jag vet helt ärligt inte varför jag fortsätter att försöka. När någon frågade mig om varför jag så himla gärna vill bli blodgivare har jag väl egentligen inget ordentligt svar. Jag bara tänker att om jag någon gång hamnar i en situation där jag behöver blod är det ju väldigt fint om det finns. Och blod finns endast om människor är villiga att ge. 
 
Men jag funderar allvarligt på att ge upp nu. Tre gånger under en period av 14 år har jag försökt att bli blodgivare och varje gång får jag ett nej. Jag måste erkänna att jag börjar känna mig lite avvisad. Men den här gången fick jag i alla fall en present. En present för att jag kom och försökte. Det fick jag aldrig i Sverige. 
 
Norge 1 - Sverige 0
 
 
Taggar: Blodgivare, Ge blod;

Kommentera inlägget här :