Att vara högsensitiv.

- Du tänker inte att du är lite överkänslig? 
 
Jag var 17 år och satt hos min första terapeut. Överkänslig? Jag trodde inte mina öron. Vad då överkänslig? Jag som i hela mitt liv har fått höra att jag är så stark, att jag klarar allting, att vem som helst kan komma mot mig med vad som helst och att jag kan hantera det. Överkänslig? Nej nej. Hon hade helt klart missuppfattat det hela. I min familj var det inte jag som var känslig. Jag var den starka
 
Om vi spolar fram 14 år så hittar vi mig återigen i terapistolen. Där fick jag frågan: 
 
- Har inte du väldigt starka instinkter? 
 
Och jag började resonera. Instinkter? Nej.. Det tror jag inte. Inte starkare än någon annan. Jag hade aldrig tänkt på det. Hur då? Vad då instinkt? Jag har väl ingen instinkt alls? 
 
- Men om jag frågar så här då.. Om du tänker på din första instinkt gällande nya personer, har du någonsin haft fel? 
 
Haft fel? Med den där första magkänslan när jag träffat en person? Hade jag egentligen det? Kanske inte..? Hade jag lyssnat på den där första varningsklockan hade jag ju aldrig tackat ja till en första dejt med den där mannen som sedan skulle visa sig utnyttjade mig på de flesta plan. Hade jag lyssnat på den där första känslan i maggropen och struntat att intellektualisera bort alla mina farhågor hade jag undvikit många obehagliga situationer. Haft fel? Nej.. Jag hade väl egentligen aldrig det. 
 
Ett år senare nämnde min terapeut för mig att det finns någonting som kallas för "högsensitiv person" och bara ett par månader efter det sa min akupunktör att hon hade en känsla av att jag var högsensitiv. Och desto mer jag läser om det, desto mer förklarar det så mycket i mitt liv. 
 
För att ta det lite kort:
Det är cirka 15-20% av alla människor som klassas som högsensitiva. Det betyder att de uppfattar subtila nyansskillnader och detaljer på ett sätt som icke-sensitiva gör. De är duktiga på att fånga upp och tolka sociala icke-verbala signaler. Det gör att de ofta är medvetna om andras tankar och känslor på ett sätt som de flesta andra inte är. Högkänslighet har också hittats i andra djurarter. Källa
 
Att vara högsensitiv handlar alltså om att läsa omgivningen på ett sätt som andra inte gör. Att "känna in" ett rum. Att bli påverkad av andras energier. Att bli dränerad av för mycket stimuli. Att känslorna sitter på ett djupare plan än vanligt. Men de flesta skulle nog inte klassa mig som en speciellt känslig person. Inte på utsidan. Fast det handlar nog mer om många års träning med att inte visa på utsidan vilket kaos som föregår på insidan. 
 
Och vet ni? Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har läst av vilka i ett rum som har haft hemliga förhållanden med varandra, vilka som snart kommer att göra slut, vem som har en dålig dag och om några i rummet precis har bråkat. Och jag har gjort det sedan jag var barn. 
 
Det är spännande det där, när det plötsligt kommer ett ord på det där som tidigare inte har gått att förklara. 
Highly sensetive person. 
HSP
 
En högsensetivare med sin katt
 
Taggar: HSP, Highly sensetive person, Högkänslig, Högsensitiv;

Kommentera inlägget här :