Att prata lite Pokémon Go.

Kan vi prata lite om Pokémon Go? Ni vet, det där nya mobilspelet som har exploderat och fått folk att gå ut mitt i natten för att leta efter pokémon? Det är massa folk som är kritiska till det. Men jag förstår inte helt varför..? Spelet får folk att gå ut och röra sig, upptäcka nya platser i sin egen stad, prata med varandra, hjälpa varandra. Är inte det en bra sak? Jag förstår inte riktgit var all denna kritik kommer ifrån? 
 
Själv laddade jag hem spelet för en vecka sedan. Fram till idag har jag haft det igång när jag ändå är på väg någonstans. Till och från jobbet, fram och tillbaka till yogan. Ni fattar. Men idag var första gången jag var ute på en ren pokémon-promenad. Jag var ute i en timme. Solen sken, jag hittade nya gator, jag kände mig trygg på att hitta hem igen eftersom jag hade en karta framför mig. Och jag vet inte hur många andra jag mötte som också spelade. Äldre män, unga tjejer, någon med en hund, någon med en cigarett i mungipan, barn på sparkcykel. Och alla var lika engagerade. Och jag gillar det! Jag förstår fortfarande inte alla regler, men det spelar ingen roll. Den där extra glädjekicken när jag hittar en ny pokémon räcker för att jag ska vilja fortsätta. Och för att det ska bli lättare för er som inte spelar att känna igen en spelare har jag nedanför gjort en lista på de generella dragen.
 
Hur vet du om personen du möter är en Pokémon Go spelare? 
 
- Spelaren har ena armen är böjd vid armbågen i en 90 gradig vinkel. I handen vilar mobilen i ett fast grepp. Alltid! 
 
- Spelaren kan gå väldigt fort på trottoaren för att sedan, helt utan förvarning, tvärnita. Var försiktig när du går bakom en person med den välkända 90 gradiga vinkeln i armbågen. Risken är stor för att du kommer att gå in i hen om du inte är uppmärksam. 
 
- Spelaren står ofta lite nonchalant lutad mot en husvägg med mobilen i handen. Var säker på att det är ett gym i närheten, ett pokéstop eller kanske en ovanlig pokémon. Och står det en spelare där kommer det snart att komma fler. Hittar du en kan
 
- Spelare går ofta på gräset i parker, även om det finns gruslagda/asfalterade gångbanor. Den lite virrande blicken och sökande mobiltelefonen är en bra indikator på att det är en spelare och inte en vanlig gräsälskare. 
 
- Spelare har en tendens till att glömma bort att det finns en värld utanför spelet och kan därför kliva rätt ut i gatan utan att se sig för. Den som sa att det var ett ofarligt spel vet inte vad hen pratar om. 
 
Katten är inte riktigt lika road som jag är
 
Taggar: Pokémon Go, Spel, Spelare;

Kommentera inlägget här :