Troslös på stan.

För ett tag sedan var jag på en fest där jag träffade en väninna som berättade att hon för ett år sedan kastade trosorna. Going commando har sedan dess varit hennes melodi. Och hon berättade att hon aldrig mått bättre. Inga fler svampinfektioner, luftigt och ledigt och fritt. Och min första tanke var såklart:
 
- Det måste jag ju prova! Det är säkert bra för mig. Det blir en utmaning som kräver att jag blir mer komfortabel med min egen kropp. Kör bara! 
 
Så den senaste veckan har jag liksom "övat" hemma. Kastat underkläderna så snart jag kommit hem för att liksom känna på känslan. Och jag ska erkänna att det faktiskt är fantastiskt mycket bekvämare än att ha på sig alla sorts trosor jag någonsin provat (se till exempel det här inlägget). Så idag kom dagen när jag kände mig så pass säker för att liksom ta med min hemlighet ut. 
 
Eftersom jag bara skulle till min terapeut och jag liksom kan berätta allt för henne kändes det som en lagom bra start. Så jag tog på mig en kort, tight kjol och mitt Girls just want to have fun-damental rights-linne (det kändes passande). Anledningen till att jag valde en tight kjol var enkel. Något luftigt vågade jag mig inte på eftersom det trots allt blåser i Oslo och byxor kändes lite för.. skavande. Så kjol fick det bli. Så bar det iväg. De första hundra metrarna kände jag mig otroligt skyldig och paranoid. Syntes det att jag inte hade på mig trosor? Men efter en hel del misstänksamma blickar på alla jag mötte slutade jag helt enkelt att bry mig och började istället uppskatta luftgenomströmningen. 
 
Väl inne i centrum skulle jag bara inom Høyer (klädbutik) på Karl Johan. Jag hade sett en fin klänning på nätet och skulle bara se hur den såg ut i verkligheten. Här ska vi väl tillägga att det var en butik jag aldrig varit inne i tidigare. Så jag steppade in, fortfarande troslös, och åkte rulltrappan upp. Väl inne hittade jag klänningen förhållandevis snabbt och insåg att det där med modellbilder och photoshop verkligen gör någonting för kläderna. För den var inte alls speciellt trevlig i verkligheten. Så bara ett par minuter senare bestämde jag mig för att gå därifrån. Och det var då jag upptäckte den stora katastrofen. Jag hade ju tagit en rulltrappa upp. Men för att ta sig ner igen hade arkitekten bestämt sig för att göra något annat. Ingen rulltrappa fanns i sikte. Inte heller någon hiss. Istället uppenbarade det sig en trappa framför mig.  
 
En genomskinlig trappa. 
 
Ja men vad är oddsen för att jag ska vandra in i Oslos enda butik med en genomskinlig trappa första dagen jag går troslös på stan?! Herre gud.. SÅ vanligt är det väl ändå inte med just genomskinliga trappor? Så plötsligt befann jag mig stående uppe på avsatsen med tankar om att jag strax skulle bli arresterad för blottning. Tre våningar såg jag ner genom trappan. Men så kickade problemlösaren inom mig in. Vad hade jag för alternativ?
 
- Ringa till terapeuten och säga att jag inte kommer?
- Sätta mig ner på rumpan och kasa ner?
- Leta reda på underklädesavdelningen och köpa ett par akuttrosor och sätta på mig?
- Hugga tag i en personal och förklara läget så att jag kunde bli utsmusslad bakvägen?
 
Men oavsett vilka alternativ jag kom på kändes inga av dem helt rätt. Men så plötsligt hände det! För en sekund blev det folktomt under mig och jag såg till att ta tillfället i akt. Snabbt som sjutton pilade jag ner för trappan med knäna tätt, tätt ihop. Herre gud, jag hoppas verkligen inte att någon såg mig! Jag kan utan eftertanke garantera er att jag aldrig tidigare sprungit ner för en trappa så snabb förut. 
 
Note to self: Innan du går ut troslös på stan, undersök alla eventuella omgivningar du planerar att befinna dig i. Genomskinliga trappor är inte att rekommendera. 
 
 
Taggar: Going commando, Troslös på stan;

Kommentarer :

#1: Jeanette

Hahaha, genomskinlig trappa! Oddsen för det.. Hur vanligt är det med genomskinliga trappor öht! Gött med troslöst. Var hos gynekolog förra veckan o då fick jag precis det tipset, gå troslös oftare. Vet inte om jag vågat mig ut dock...Troslös med kjol kan jag fatta men med jeans t.ex. ...känns som att det inte skulle vara så skönt. Undrar hur det funkar när det inte är nåt tyg som fångar upp flytningar heller... (Känns väldigt skumt att diskutera detta i en öppen blogg..hoppas inga tros-pervon hittar hit!)

Svar: Ja men jag rekommenderar det verkligen! Börja att "öva" hemma med att kasta trosorna så snart du kommer hem. Sjukt befriande. Och det där med flytningarna funderade jag på också, men har hittills inte upplevt några problem med det. Kroppen liksom stänger sig på ett sätt som gör att kläderna inte blir smutsiga. Fast jag har ju fortfarande inte testat med jeans eller shorts, bara med kjol eller lösa mysbyxor.. =]
A mad angel

skriven
#2: Camilla

Fantastiskt :D

skriven

Kommentera inlägget här :