Trettio innan trettio - 15. Gå på balett på operaen.

Kommer ni ihåg min kategori Trettio innan trettio? Den där listan med trettio saker jag skulle genomföra innan jag fyllde trettio? Det gick ju inte så bra. Eller jo.. Det gjorde det ju. Men jag blev inte färdig. Och jag hade en tanke om att listan skulle fyllas på tills den helt enkelt var klar. Så det är lite det jag sysslar med nu. För jag har precis kommit hem från operaen där jag har sett min första balett. Och nej, det är inget stavfel. Operahuset i Oslo heter Operaen.
 
Ett infall häromdagen ledde till att jag idag satt bänkad på en av de billigaste stolarna i salen. Eller ja.. Eftersom salen inte var full blev jag snabbt uppgraderad till en mycket bättre plats där jag plötsligt såg hela scenen. Inte helt fel det. Speciellt inte med tanke på att originalplatsen hade en något begränsad sikt. Och innan jag visste ordet av släcktes ljuset och Askungen satte igång. 
 
Jag ska vara ärlig med er. Det tog en stund att komma in i det. De första fem minutrarna satt jag liksom och väntade på att de skulle sjunga något eller i alla fall säga något. Men det gjorde de ju såklart inte. Det var ju dansen som stod i fokus. Men väl inne i att läsa mimspel istället för att få orden serverade älskade jag det. 
 
Jag tror dock att det var extra bra för mig att se en balett där jag kände till historien sedan innan. För det är ett helt annat sätt att ta till sig historien på än på en opera, som jag är van vid. Sedan önskar jag att jag kunde mer om teknikerna i dansen. Vissa gånger blev jag nämligen osäker. Gjorde dansaren ett misstag eller var det meningen att det skulle vara så? Inom musiken kan jag alla regler så där blir jag aldrig osäker. Å andra sidan var det väldigt skönt att inte vara "expert" utan bara får vara där som en vanlig person utan kritiska ögon eller dömande åsikter. 
 
Att det dessutom var två pauser gillade jag starkt. 40 min dans, 20 min paus, 40 min dans, 20 min paus, 40 min dans. Ungefär som det var på universitetet. Jag menar, koncentrationsspannet räcker inte längre än ca 40 min så varför inte fler har infört det vet inte jag. 
 
Balett på Operan i Oslo för hundra kronor en tisdagskväll. 
Det är inte helt fel det. 
 
 
Taggar: Askungen, Balett, Operaen;

Kommentera inlägget här :