Att tappa orden.

Och så sitter jag här igen och orden vill liksom inte komma ut. Jag funderar, vrider och vänder, skriver många rader, läser igenom och raderar igen. För det vill sig liksom inte. Jag funderar på om jag råkat sätta mig själv i ett bås gällande mitt skrivande. Att jag plötsligt sätter en press på mig att allt jag skriver ska ha ett sammanhang och en ordföljd som flyter perfekt. Det ska dessutom vara innehållsrikt och gärna humoristiskt. Vissa gånger går det lätt. Då bara rinner orden ur mig. Andra gånger, som nu, känns hjärnan som gröt. Jag märker också att jag lägger mer och mer tid på att hitta de rätta formuleringarna på svenska. Det kommer inte lika naturligt längre. Jag hittar det norska eller det engelska ordet, men kan inte för mitt liv komma på det svenska. Det gör att jag lägger en hel del tid på att googla översättningar. Översättningar från andra språk till mitt modersmål.
 
Jag vet inte hur det är för er när ni skriver, men för mig blir det ofta en besatthet att hitta precis de rätta orden för att beskriva den rätta känslan. Och att jaga ord som döljer sig i en dimma blir snabbt slitsamt. 
 
Men jag har semester nu. Det kanske bara är så att min hjärna gått in i viloläge. Jag vet inte så noga. Det spelar mindre roll. Jag räknar med att orden kommer tillbaka till mig om ett tag. Det gör de alltid. 
 
 
Taggar: Att tappa orden, Skriva;

Kommentera inlägget här :