Underliga norska jultraditioner.

Det är julafton och jag har jobbat halva dagen. Det har gått alldeles utmärkt och vi har haft det ganska trevligt. Vi har bland annat lagat norsk julmat, julpyntat, druckit glögg och lyssnat på julmusik. Men kan vi ta och prata lite om norska jultraditioner som jag inte förstår mig på? Norge och Sverige ligger ju väldigt nära varandra, därför skulle det ju vara logiskt att tro att traditionerna är ganska lika. Fel! Jag ska härmed lista de mest underliga norska traditionerna som mer eller mindre alla familjer i landet i väst gör under julen. 
 
Äter Pinnekjøtt
Detta är alltså saltade revben av lamm som läggs i vatten i ett dygn (ja men ni hör ju redan här att detta bara kan gå galet), sedan ska det ångkokas tills det blir mört. I ångningsprocessen läggs det björkpinnar i botten som ska ge smak. Det absolut värsta? Det luktar helt för j*vligt när det tillagas. Detta har bland annat Fröken Vegetarian varit involverad i idag på jobbet. Heja! 
 
Ser på "Tre nøtter til Askepott"
Det här är ungefär den samma traditionen som vi i Sverige har med Kalle Anka. Det är en film som går varje år på julafton, samma tid, samma kanal. Det i sig är väl i och för sig inget konstigt, men detta är alltså en tjeckisk film från 70-talet om Askungen som är dubbad till norska. Eh.. What? Det är ju inte ens logiskt. Varför ser norrmän på det här? 
 
Äter Kålrabbistappe
Vad jag har förstått är det här det viktigaste tillbehöret till pinnekjøttet. Och alltså.. Det är kålrot och potatis som mosas ihop med smör och grädde. Jag kan bara tänka mig att det måste vara någon form av rotmos? Och varför skulle någon vilja ha det på ett julbord? 
 
Dricker Julebrus
I Norge finns det ingen julmust. Alls. Eller.. Det finns på IKEA. Men det är ju ungefär samma sak som att åka till Sverige så det gills nästan inte. Istället dricks det julebrus. Och jag har smakat det. Men så vidare juligt smakar det då inte..? I alla fall inte för mig som svensk. Jag tycker att det smakar mer som Pommac..
 
Och de konstigaste traditionerna vi har i Sverige enligt norrmännen? Sillen. 
Varför äter vi så mycket sill i Sverige? På alla högtider? 
Och att det heter "Kalle Anka" istället för "Donald Duck". 
 
God Jul! 
 
 
Taggar: Julebrus, Jultraditioner, Kålrabbistappe, Norge vs Sverige, Norsk jul, Norska traditioner, Pinnekjøtt, Tre nøtter til Askepott;

Kommentera inlägget här :