Att komma till insikt.

Jag får ofta komplimanger för hur jag skriver. Att jag har en fantastisk förmåga att skriva precis som jag pratar. Att de som känner mig kan höra hur jag pratar genom min text. Och det är en fantastisk komplimang. För de flesta säger även att det är en egenskap inte alla besitter. Och efter att ha fått höra detta i närmare fem år nu har jag äntligen kommit till insikt. Jag har nämligen kommit på varför jag kan skriva som jag pratar. Och svaret är mycket enkelt. 
 
Jag tänker i text. 
 
Människor som är duktiga på att ta kort brukar ju säga att de tänker i bilder. De som kan inreda ser framför sig hur det ska bli innan det är färdigt. Men jag, jag tänker i text. När jag är i en situation har jag redan beskrivit varje detalj i text i huvudet. När jag tänker på framtiden eller minns tillbaka är det som att läsa en bok. För jag ser det inte i bilder, jag läser en text. Så när jag sedan sätter mig ner för att skriva är det ju bara att få ner det på pappret. 
 
Jag tror också att det är detta som gör att jag är duktig på att minnas detaljer och har svårt för att komma ihåg det stora. Det stora kräver så extremt mycket energi för att få ner i en text medans detaljerna är enkla. Jag tror också att det är detta som gör mig till en eländig fotograf. Jag kan inte för mitt liv komponera en bild men ge mig en penna och ett papper och jag kan skapa en värld du inte visste fanns. 
 
Att tänka i bilder är ett vanligt uttryck. 
Varför är det inte fler som pratar om att tänka i text? 
 
 
 
Taggar: Att tänka i text, Insikt, Skriva;

Kommentera inlägget här :