Trettio innan trettio - 29. Hitta en ansiktsbehandlare.

Trettio innan trettio-utmaningen fortsätter. Och det var ju det där med ansiktsbehandlare. Det kanske låter som en väldigt underlig punkt, men för mig var det kanske en av de viktigaste punkterna på hela listan. För när jag bodde i Göteborg gick jag på ansiktsbehandling regelbundet. Jag köpte produkter av min ansiktsbehandlare och hade egentligen aldrig några stora problem med huden. Jag gjorde det mest för att det var avslappnande, men också för att jag ville förebygga framtida skador. Och det var många som inte för sitt liv kunde förstå varför jag gjorde det. 
 
- Du som är så ung behöver väl inte det? 
- Jag förstår inte hur du kan köpa en ansiktskräm för åttahundra kronor. Jag trodde du var student?!
- Hur har du råd att göra det egentligen?! 
- Jag skulle aldrig lägga pengar på något sådant!
- Alltså, jag köper mina hudprodukter på ICA och jag har aldrig haft problem. Jag tycker det verkar ganska onödigt. 
 
Detta behov som folk har att berätta för andra hur de ska leva sina liv kommer jag nog aldrig riktigt att förstå mig på. Men Lina, som min ansiktsbehandlare i Göteborg hette, gjorde det som var bäst för precis just mig. Det enda jag gjorde var att boka en tid och så tittade hon på min hud och gav den det den behövde precis just då. En personligt anpassad timme för precis min hud en gång i månaden. 
 
Men så flyttade jag till Norge. Och jag testade att gå på någon ansiktsbehandling här och någon ansiktsbehandling där. Men jag fick liksom aldrig den där bra kontakten med behandlaren. Och det gjorde att jag inte kom tillbaka. Så jag tänkte att det kanske inte var så viktigt ändå. Och så plötsligt hade det gått nästan tre år utan en enda ansiktsbehandling med produkter köpta på ICA och det var då min hud gjorde uppror. Pigmentförändringarna i pannan kom som ett brev på posten och jag fick mer och mer panik för varje dag det var sol ute. 
 
Och så plötsligt hittade jag henne. Pamela! Denna fantastiska lilla göteborska som också hon förvillat sig bort till grannlandet. Och jag kunde förklara för henne upplägget jag haft med Lina i Göteborg och hon nickade och förstod. Hon lät mig sedan ha samma upplägg här. Jag bokade en timme, hon tittade på huden och anpassade behandligen utefter behovet. Jag fick köpt ordentliga produkter igen och kunde utan dåligt samvete kasta alla krämer från ICA. 
 
Detta har jag nu gjort sedan december och huden har börjat lugna ner sig. Men så har Pamela blivit gravid och hon har gått ut i mammaledighet. Så nu står jag här igen utan ansiktsbehandlare. Och det enda jag kan göra är att vänta. Vänta på att lilla Pamela ska komma tillbaka och börja jobba igen. För nu när jag hittat detta guldkorn ska det väldigt mycket till för att jag ska släppa henne. 

Mitt under behandling med ansiktsmask
 
 
Taggar: Ansiktsbehandling, Att hitta en ansiktsbehandlare, Pigmentförändringar, Trettio innan trettio;

Kommentera inlägget här :