Trettio innan trettio - 23. Se Carrie och Huset som Gud glömde.

Okej. Så jag fick den fantastiska idén att jag skulle se två skräckfilmer på raken här en söndagkväll. Ensam hemma. Jag vet inte hur jag tänkte där men det var i alla fall det jag gjorde.
 
Huset som Gud glömde, eller The Amityville Horror som den heter egentligen, var måttstocken på om du var modig eller inte när jag var liten. Originalfilmen kom ut 1979 och jag kommer ihåg hur de tuffa i klassen satt i matsalen och pratade om den här filmen och hur hemsk den var. Vi var bara sju år, men ändå var det alltid någon som haft en storebror som visat filmen. Jag fick höra om väggar som blödde, stolar som flyttade på sig och hemska saker i garderoberna. Och den var verklighetsbaserad. Och det där satte sig liksom i mig. Jag har vägrat att se den, jag har helt enkelt inte vågat. Men nu när jag ska fylla trettio tänkte jag att det kanske är dags att bli lite modig. 
 
Så i söndags kväll satte jag mig ner vid köksbordet, letade fram en version som gick att streama på datorn och satte igång. Det tog ungefär tjugo minuter, sedan var jag tvungen att ta en mental paus genom att gå och göra te. Tjugo minuter senare stängde jag av ljudet och tre minuter efter det satt jag med händerna för ögonen och smygkikade mellan fingrarna. 
 
Kan ni se det framför er? Uppstaplad på en barstol med händerna för ansiktet framför en dator som visar en film utan ljud. 
 
Modig var det ja. 
 
Men det gick bra till slut ändå. Jag såg hela filmen och jag gillade ju den. Jag älskar ju skräckfilmer där jag faktiskt blir skrämd. Annars har ju filmen ett problem. Heta skräckfilm utan att skrämma publiken? Nej, det går ju inte. Så efteråt satte jag mig naturligtvis och googlade varenda liten detalj om händelsen som filmen är byggd på. Så jodå. Det var en bra film. Och jag ska nog se den igen.. typ.. snart. 
 
Sedan såg jag ju Carrie direkt efteråt. Och ja.. Det är ju en klassiker. Men hemsk, det var den inte. Så jag blev ganska besviken kan jag ju erkänna. Som sagt. Heta skräckfilm utan att skrämma publiken? Inte acceptabelt. 
 
Sammanfattningsvis
Vill ni bli skrämda?
Se The Amityville Horror (1979 eller 2005)
 
Vill ni inte bli skrämda?
Se Carrie (1976 eller 2013)
 
 
Taggar: Carrie, Skräckfilm, The Amityville Horror, Trettio innan trettio;

Kommentera inlägget här :