Att kontrollera kaoset.

Och medans kaos återigen råder i olika delar av livet regredierar jag tillbaka till filmer och serier från tider när saker kändes lättare. Gamla 80-tals komedier jag kan alla repliker till utantill, serier där jag sett alla fem säsonger så många gånger att jag tappat räkningen. Det gör att jag för en liten stund slipper att tänka på kaoset jag oavsett inte kan kontrollera. Bara för att det just då känns lättare.

- Ska ditt liv aldrig ge dig en paus? var det en terapeut som frågade mig en gång.

Men nej. Mitt liv verkar inte jobba så. Så motgångarna kommer och ångesten med den. För jag är en ångestperson. Och det är kanske därför det känns som om motgångarna i mitt liv alltid är mycket större än vad de egentligen är.

Ångest förresten. Det är väl en del av livet. Människor som aldrig haft ångest förstår jag mig inte riktigt på. Jag förstår helt enkelt inte hur det går till. Jag har haft ångest så länge jag kan minnas. Men ångest är ett svårt ord för ett barn och istället kallades det oro eller stress. En känsla som var svår att hantera vilket också gjorde att jag snabbt blev duktig på att dölja den.

Regredierad tillbaka till 80-tals komedier och gamla serier där huvudpersonens liv är mer komplicerat än mitt. Just nu är det så jag spenderar mina dagar. Bara för att det känns lättare.

 

 
Taggar: 80-tals komedier, Regrediera, Ångest;

Kommentera inlägget här :