Helgen i Lund: Söndag.

Söndagen i Lund var lugn och stillsam. Jag fick massage av Johanna som är utbildad massör, vi åt middag och snart var det dags för mig att åka ut till flygplatsen för att åka hem. Det visade sig dock vara lättare sagt än gjort. 
 
Jag var tidigt ute, som vanligt, vilket gjorde att jag hittade min gate ganska snabbt. Det är för övrigt inte svårt att hitta sin gate på Sturup då flygplatsen är pytteliten. Till slut kom även flygplanet och redan då stod jag i kö för att gå komma på. Men det dröjde. Och ingen gick av planet heller. Redan här började jag ana misstanke om att något inte stod rätt till. Och mycket riktigt. Fem minuter senare fick alla som varit på planet gå av, men vi släpptes inte på. Ett mekaniskt fel var det som blev sagt. Vi väntade i tio minuter. Femton minuter. Själv började jag bli lite stressad eftersom jag bara hade 45 min mellan mina två flyg i Stockholm. Och att springa mellan inrikes- och utrikesterminalen visste jag skulle ta sin lilla tid. Efter ungefär en halvtimme fick vi till slut reda på vad som hänt: Gaten hade fått en knäpp och gått rakt in i flyget. Detta hade sedan skapat ett stort hål i planet. Så istället för att flyga det planet fick vi snällt vänta på ett nytt från Köpenhamn. Väntetiden skulle bli minst en timme. 
 
- Jaha ja, tänkte jag. Då missar jag mitt flyg i Stockholm. Undrar om jag kommer hem ikväll? Aja. Vi får väl se. 
 
Informationen vi fick i Malmö var att vi som skulle till Oslo (vi var tre stycken) antagligen skulle få bo på hotell under natten eftersom vårt flyg till Norge var det sista som gick för kvällen. Hotell på bekostnad av flygbolaget i Stockholm med hotellfrukost? Det lät ju verkligen inte fel. Så jag började så smått se fram emot lite egentid. 
 
Efter ännu mer väntetid (tacka vet jag gratis internet på flygplatser) kom vi till slut iväg. Upp och iväg mot huvudstaden. Och plötsligt får jag besked om att de lyckats boka in mig på ett plan till Oslo i alla fall, men att det var väldigt tight med tid och att jag skulle få skjuts till den andra terminalen. Jag såg min hotellnatt få vingar och flyga iväg ifrån mig samtidigt som jag var tacksam för att slippa springa genom hela Arlanda. Det var ju otroligt effektivt av dem att lyckas få in mig på ett nytt flyg samma kväll, men jag kan ärligt säga att jag blev lite besviken över att mista min förbetalda hotellnatt. 
 
Nåja. Hem skulle jag oavsett. Så medans vi fortfarande var i luften fick jag plocka ner mitt handbagage, flytta längst fram i planet och vara i startposition så snart vi landat. Sedan blev jag ivägslussad till en bil som körde mig och de andra två från ena flygplansdörren till den andra. Sjukt effektivt. Säkerhetskontroll slapp jag också. 
 
Så hem kom jag till slut. En timme senare än planerat, lite tröttare än förväntat men ändå på samma dag. 
Om jag ska få bo hotell verkar det tydligen som om jag ska behöva betala det själv. 
Jädra skit. 
 
Fin solnedgång var det i alla fall.
Taggar: Arlanda, Effektivitet, Flyg, Flygplats, Försenat flyg, Gaten rakt in i flyget, Sturup;

Kommentera inlägget här :