Helgen i Lund: Lördag.

Och så var lördagen äntligen här. Dagen när ESC skulle gå av stapeln. Vi hade ju dessvärre inte fått biljetter till den stora finalen (även om jag satt i telefonen och på internet direkt när biljetterna släpptes) men generalrepetitionen på dagen var inte fy skam den heller. Vi tog tåget till Malmö arena med flaggorna i högsta hugg. Två norska flaggor, en gigantisk svensk flagga och en dansk flagga i papp. Behöver jag säga att vi kände oss väldigt nordiska? Jag menar, med mig boende i Norge och med Johannas danska pojkvän var det ju inte mer än rätt att vi hade flaggor med oss från alla länder. 
 
 
Generalrepetition för mig innebär att hela showen är precis som den ska vara vid själva framträdandet. Alla kläder är på plats, hår och smink är fixat och man ger järnet. Kanske inte hundra procent men i alla fall åttio. Så var det dessvärre inte riktigt. Petra Mede kom ut med papiljotter i håret (något jag ärligt talat först trodde var en del av showen) och det var bara ca hälften av artisterna som var fullt klädda med smink och hår. Det var fortfarande bra, jag är fortfarande glad för att jag var där.. Men det var inte helt som jag hade hoppats på. Men jag och Johanna var glada, vi viftade med flaggorna allt vad vi kunde och sjöng med i bidragen för fulla muggar. De som satt runt omkring tittade mest roat på oss. Men det blir inte roligare än vad man gör det. 
 
 
Kvällen spenderades återigen på Mejeriet där finalen visades på storbildsskärm. Och eftersom det var brutalt varmt kunde vi sitta utomhus. Kisspauslåten för min del var Rumänien både på genrepet och på finalen, men det var jag tydligen ensam om att tycka med tanke på att den kom bättre än Sverige (Rumänien plats 13 och Sverige plats 14). Danmark tog hem segern och vår stackars pappflagga hade definitivt sett sina bättre dagar när vi var klara med den. Dans i höga klackar till Britney Spears årgång 2004 var en fin avslutning på kvällen. 
 
Nästa år blir det Danmark. 
 
 
Taggar: Danmark, Den som har flaggan är glad, Eurovision song contest, Flaggor, Generalrepetition, Lund, Nästa år blir det Danmark, Show, Vinnare av Eurovision;

Kommentera inlägget här :