Helgen i Lund: Fredag.

 
 
Efter en intensiv helg i Lund är jag tillbaka i Norge igen. Syftet med resan var såklart att gå på Eurovision Song Contest i lördags, men eftersom det hände en hel del andra saker också tänkte jag att vi delar upp det hela i lite olika inlägg. Annars blir det bara ett enda mastodontinlägg som ingen kommer att läsa ändå. Så vi börjar med fredagen. 
 
Klockan fem på morgonen ringde klockan.
Då var det dags att gå upp och packa färdigt väskan. Sedan bar det av.
 
Gardemoen - Arlanda - Sturup
 
När jag bokade biljetterna tänkte jag att det naturligtvis går snabbare att flyga ner till Skåne än vad det tar att åka buss. Det visade sig i realiteten inte vara helt sant. Halv sju åkte jag hemifrån och halv två var jag framme i Lund. Det tog alltså precis lika lång tid som om jag skulle valt att ta bussen. Men man lär så länge man lever. Hem till Johanna, klappa på hennes fyra katter, säga hej till danska pojkvännen Jakob och iväg på cykel för att handla. Hem igen, äta middag, vin till maten, smink i ansiktet och iväg på cykel igen. Kvällen skulle spenderas på Mejeriet i Lund där bandet Discoteka Yugostyle skulle ha konsert. Och ja.. Det var speciellt. Det är väl det jag kan säga. 
 
 
Hade jag varit piggare hade det kanske varit bättre. Vad vet jag? Men efter att ha varit vaken i tjugoen timmar i sträck tyckte jag att musiken mest lät som Super Mario Bros på speed, the balkan version. Tio personer på en scen där trumpeter tävlade om platsen med stora trummor och tromboner. En av trombonerna hade dessutom en egen lasershow med tillhörande rök. Jag kan ärligt säga att jag aldrig sett något liknande förut. En trombon som skjuter laser och rök ur hornet? 
 
Men jag fick ändå en känsla av att det nog hade kunnat vara bra. Publiken hade energi, bandet hade energi.. Men jag vet inte. För mig var det något som fattades. Kanske var det att jag tyckte att melodierna var alltför lika varandra? Kanske var det att Lunds alla hipsters hade samlats på ett ställe och plötsligt var svåra ihop? Kanske var det att jag aldrig hört bandet förut? Jag vet inte. Men jag tänker som jag gör med det mesta jag tycker är lite sisådär: Nu när jag har sett dem kanske det inte är någonting jag kommer att göra igen..
 
Taggar: Cykel, Discoteka Yugostyle, Flyg, Lund, Mejeriet, Skåne;

Kommentera inlägget här :