Att inte vilja.

Jag sitter på tåget till Sverige och jag stålsätter mig. För när det är jul är det återigen dags att träffa personer jag vanligtvis bara ser en gång om året. För det är nu det börjar. Kommentarerna. Frågorna. De undrande blickarna. I all välmening, för all del. Men fortfarande lika frustrerande. 
 
För vet ni vad det vanligaste jag får höra från folk jag bara träffar ibland är? Nu när jag är 29 år och i ett fast förhållande? 
 
- Ja men när ska ni ha barn då? 
 
Och när jag svarar att jag inte vill ha barn accepteras inte detta. Istället kommer det förklaringar till min ovilja; "Den biologiska klockan börjar nog snart ticka", "Det hinner du nog ändra dig om, det börjar ju inte bli svårt att få barn förrän efter man är 35", "Tycker du inte om barn?", "Det är det mest fantastiska du kan uppleva! Du vet inte vad du missar! Du bara måste få barn!". 
 
För det där med att bara inte vilja ha barn. Det är fortfarande inte helt okej. Inte som tjej. Att inte kunna få barn är en sak. Men att inte vilja..? 
 
Jag ser fram emot den dagen jag högt kan säga att jag inte vill ha barn och blir bemött med gratulationer. Gratulationer för att jag är tillräckligt insiktsfull till att inse att jag inte skulle bli en bra förälder. (Detta accepteras för övrigt inte heller. Det besvaras istället med "Klart du skulle bli en fantastisk mamma!". För det vet väl alla att de jag bara träffar en gång om året känner mig mycket bättre än jag själv gör..?) Jag vill ha gratulationer för att jag satsar på mig själv och mitt eget liv. För att jag vågar gå min egen väg, bryta normen och faktiskt vägrar att skaffa barn bara för att samhället och personerna i det skriker att det är precis det jag borde göra. 
 
Hej. 
Jag är 29 år och kvinna och jag vill inte ha barn. 
Kan ni ta och acceptera det någon gång? 
 
Jag älskar förresten mina vänners barn!
Kanske mest för att det är deras och inte mina. 
 
Taggar: Att inte vilja ha barn., Barn;

Kommentarer :

#1: Julia

Känner så väl igen det, oerhört störande att folk tar sig rätten att föreskriva ens framtid och livsval! Har nyligen kommit en ny bok på temat som jag är väldigt sugen på: http://www.adlibris.com/se/bok/ingens-mamma-tolv-kvinnor-om-barnfrihet-9789173894470

Svar: Innan förra julen märkte jag aldrig någonting, men nu tar det aldrig slut! Och det är alltid personer som jag inte träffar speciellt ofta som uttalar sig högst och mest. Jag undrar varför det är så..
A mad angel

skriven
#2: Reine Jacobsson

Bra. Håll på det du tror på är bäst.GOTT NYTT ÅR

Svar: Det ska jag fortsätta med.. =)
A mad angel

skriven
#3: Karoline Herheim

YOU GO GIRL!

Svar: I'm going, I'm going.. =)
A mad angel

skriven

Kommentera inlägget här :