En av grunderna.

En av de mest grundläggande sakerna man bör tänka på i Pole Dance är; Hoppa aldrig! Och då menar jag verkligen aldrig. Hoppa inte, kasta inte, släng inte, kicka inte. Gör helt enkelt ingenting på stången som du inte har ett hundra procent kontroll på. Varför? Risken för att skada sig är nämligen överhängande.

Jag är ett fantastiskt exempel på att man aldrig ska säga till en elev att man ska hoppa. Förra veckan var jag som elev och tränade på en av mina kollegors klass. Vi övade på att göra en kombinerad spin för att sedan gå upp i en invert. (För er som inte kan språket betyder det att man gör en snurr på stången som sedan går in i en annan snurr för att sedan gå direkt uppochned.) Det är en extremt tung kombination så för att fuska lite blev vi tillsagda att vi kunde sätta ner fötterna i marken precis innan inverten för att hoppa lite. Så här såg jag ut efter att jag "hoppade lite".


Ja, det är ju inte första gången jag smäller höften direkt in i stången, men det gör alltid lika ont. Men för att inte glömma bort vilken fantastisk konstform Pole Dance faktiskt är kommer det här en video med folk som har en lite annan styrka och kroppskontroll än vad jag hade förra veckan. Enjoy!

Kommentera inlägget här :