Allt blir pannkaka.

Jag har försökt att göra pannkakor.. igen. Inte heller denna gången använde jag varken ägg, gluten eller laktos. Modigt tyckte M, men skam den som ger sig tyckte jag. Denna gången testade jag att göra pannkakor med sojamjöl. För det hade jag nämligen hört skulle vara bindande. Sjukt bra, tänkte jag, eftersom äggersättning uppenbarligen inte fungerade så bra i just pannkakor. Så jag satte igång och gjorde smet. 
 
Sojamjölk och sojamjöl åkte ner i skålen. Och så vispade jag. Sedan tänkte jag att det skulle bli lite extra lyxigt med laktosfri vispgrädde i. Då blir de nog tjocka och fina. Men icke. Det visade sig väldigt snabbt när jag började steka pannkakorna. När jag först hällde i smet i pannan började den koka istället för att stekas. Det såg ut som om jag bara hällt i vatten. Redan där borde jag ju gett upp hela försöket, men jag hade fortfarande ett litet hopp om att det skulle gå att rädda det hela. Det gjorde det inte. Och värre blev det när jag skulle vända åbäket. Det fastnade i pannan och vägrade ge med sig. Men till slut så gick det. 
 
De blev lövtunna. Det var nästan så att man kunde se igenom dem. Men jag kände mig ändå ganska nöjd över att överhuvudtaget ha lyckats steka dem på båda sidorna. Och hur illa kunde de egentligen smaka? Med massa sylt på skulle de väl ändå kunna gå ner. Det gjorde de inte. De smakade bara mjöl. Och det spelade ingen som helst roll hur mycket sylt jag öste på. Det gick bara inte. Inte ens M klarade av att äta det, så det var bara till att kasta. Och ni som känner mig vet att jag inte kastar mat om det inte verkligen är kris. Men det kan man lugnt säga att det var den här gången. Det blev potatis till middag istället. 
 
Jag har förresten fixat en egen pannkaks-kategori nu. Det kändes helt rätt att samla alla mina allergipannkakor  på ett och samma ställe. 
 
Taggar: Allergi, Glutenfri, Laktosfri, Pannkakor, Äggfri;

Kommentera inlägget här :