Hål i själen.

Läckage. Spricka. Otätt. Hål i båten. Hål i själen. 
 
Jag tror det var det som hände den här gången. Jag fick ett hål i själen. Ett hål jag var omedveten om. Men en dag tog energin slut. Det gör ju ofta det när det finns ett hål någonstans. Det läcker ut. Det försvinner. Och det var det som hände med min energi. 
 
Den här veckan är jag sjukskriven från jobbet. Jag upptäckte att energinivån var på en skrämmande låg nivå när jag en kväll stod och skulle sminka av mig och ramlade ihop i en gråtande hög på golvet. Jag har varit med om det förut och jag vet att det är ett av mina tecken på att allt inte står rätt till. Men den här gången bestämde jag mig för att göra motsatsen av vad jag gjort tidigare. Så istället för att köra på som en ångvält i två månader till och sedan gå på en smäll, valde jag att ge mig själv en paus. 
 
Jag har hela tiden varit väldigt ärlig med min chef. Hen vet min bakgrund och att jag varit utbränd två gånger förut. När jag ringde och berättade att jag måste ha en paus NU fick jag höra att det var väldigt tråkigt att det blivit så, men att jag naturligtvis känner mina egna gränser bäst och att vi får ha ett möte när jag kommer tillbaka nästa vecka. Och trots att jag skakade som ett asplöv under det två minuter långa telefonsamtalet (hur svårt ska det egentligen behöva vara att stå upp för sig själv och sina egna behov?) kändes det otroligt befriande efteråt. 
 
Så den här veckan fokuserar jag på att hitta tillbaka till mig själv. Jag hann inte gå mig helt vilse, jag upptäckte ganska snart att jag var på villovägar. Och mitt uppdrag nu är att hitta tillbaka. 
 
Jag har pratat med min terapeut, jag har skrivit en lista om vad det rent kontkret är som stressar mig på jobbet, jag tillbringar otroligt mycket tid ensam, jag njuter av solen och jag går på yoga varje dag. Och jag försöker komma ihåg att andas. Det är där fokuset ligger nu. 
 
Att gå in i väggen igen är oaktuellt och jag är otroligt stolt över mig själv för att jag vågade ta mig själv på allvar i tid. Tredje gången gillt och så vidare.. 
 
 
Taggar: Energi, Energinivå, Hål i själen, Paus, Utbrändhet;

Kommentera inlägget här :