Att ha en okattig katt.

Okej. Så de flesta av er vet att jag är en crazy cat lady. Det är få saker jag inte skulle göra för att min katt ska ha ett bra liv hos mig. Och så här en fredagkväll råkade jag ramla in på en sida som berättade om musik för katter.
 
Yup. That's a thing.  
 
Så den här sidan berättade i alla fall om en man som arbetat som musiker i många år och börjat forska på det här med musik för djur. Grunden för vad för musik vi tycker om grundar sig i magen och påverkas av det hjärtslag vi hör. Och eftersom människor och katter har olika sorts hjärtslag och hör olika saker innan vi föds påverkas också vår musiksmak av detta. Ja.. Eller något sådant. Jag såg i alla fall en youtubevideo som var väldigt övertygande. Jag menar, de använde ordet "vetenskapligt" flera gånger.
 
"Det är vetenskapligt bevisat att katter påverkas och svarar på den här musiken"
 
Jodå. Det tyckte jag lät bra. Så efter lite sökande hittade jag sidan där det gick att köpa tre olika låtar. Så jag köpte en. 11 kr kostade den. Och så fick jag ett mail med en länk till en nedladdningssida. Två minuter senare stängde jag av ljudet på tv:n, satte på en högtalare och gick in till katten i duschen (hon ligger alltid där). På låg volym spelade jag sedan denna vetenskapliga musik för henne. 
 
Och hon reagerade. Visst gjorde hon det. Öronen gick fram och tillbaka och ögonen såg nyfiket på mig. Efter två minuter reste hon sig upp och jag väntade med spänning på vad hon skulle göra. Söka sig närmare högtalaren? Lägga sig bredvid den? Börja spinna? Men icke. Istället gick hon lugnt och sansat förbi mig med höjt huvud och fortsatte ut ur badrummet. 
 
.
 
Jaha. Så jag har alltså en katt som inte tycker om kattmynta, tror att hon är farlig som en tiger men gömmer sig för allt som är större än en bananfluga, tycker att det där med lek är en otroligt onödig syssla och nu inte heller tycker om musik speciellt skapad för katter. 
 
Jag tror inte att min katt vet om att hon är en katt. 
 
 
Taggar: Another crazy cat lady story, Music for cats, Musik för katter;

Kommentera inlägget här :