Hemmagjord glögg med skjuts i.

I år bestämde jag mig långt i förväg att jag minsann skulle vägra den norska saftglöggen. Här finns det nämligen inte riktigt glögg, varken med eller utan skjuts. Med skjuts är för övrigt ett uttryck som min mormor alltid använde gällande om det fanns alkohol i saker eller inte. I Norge säljs istället för vanlig glögg ett sorts koncentrat (?) med glöggsmak. Mycket underligt! Detta koncentrat blandas sedan ut med vatten eller eventuellt rödvin. Tror jag i alla fall. Hittills har jag fortfarande inte träffat en enda norrman som blandad blasket med rödvin, men jag räknar med att det är det som måste till för att få alkoholhaltig glögg..? De andra åren jag har bott här har jag lägligt nog alltid fått besök från Sverige ett par veckor innan jul. Då har besöket alltid fått i uppdrag att ta med sig svensk glögg från systemet. Men i år föll det sig inte riktigt så vilket gjorde att jag bestämde mig för att göra egen. 
 
Den första satsen glögg jag gjorde blev klar för ett par veckor sedan. Men det visade sig att den blev så god så alltihop tog slut på en kväll. Så jag fick helt enkelt göra mer. Den andra satsen glögg jag gjorde blev klar för ett par dagar sedan. Och det tar inte alls så där lång tid som andra recept. Det är fortfarande en vecka kvar innan julafton. Vill du hinner du fortfarande göra en flaska eller två som kommer vara klara lagom till julaftonskvällen. 
 
Originalreceptet hittade jag här men jag fick (som vanligt) ändra lite. Så detta är min version. 
 
 
Hemmagjord glögg med skjuts i
 
1 rågad tsk kardemummakärnor
4-5 bitar hel kanel
20 stk kryddnejlikor
1 bit färsk ingefära (ungefär lika stor som en tärning)
Det gula apelsinskalet av en fjärdedels apelsin (bara lite, lite av det vita får följa med)
1 dl rom
1 flaska rödvin
1,5 dl socker
4 tsk vaniljsocker
 
Lägg kadremumman, nejlikorna och apelsinskalet i en burk eller skål. Bryt kanelen i mindre bitar och lägg i den skalade ingefäran. Häll på spriten och täck över det hela med plastfolie. Låt stå i minst tre dagar och upp till en vecka. 
 
Häll lite av vinet i en gryta och häll i socker och vaniljsocker. Värm försiktigt upp så att sockret löser sig utan att alkoholen försvinner. Dra bort från plattan och blanda med resten av vinet. Sila bort kryddorna från spriten och blanda tillsammans med resten. Häll upp på väl rengjorda flaskor. 
 
Tips och trix
Första gången jag gjorde glöggen fick jag inte tag på pomeransskal, därför freestylade jag lite och tog vanligt apelsinskal. Det funkade jättebra. Andra gången lyckades jag inte få tag på hela kardemummakärnor. Då tog jag mald kardemumma och la i ett kaffefilter som jag lät ligga med spriten. Funkade väldigt fint det också. Mitt hetaste tips är ändå att göra  mer glögg än bara en flaska direkt. Det går nämligen åt. För att göra glögg på en 3 liters bag-in-box fyrdubblas receptet. 
Taggar: Hemmagjord glögg, Med skjuts i, Projekt, Recept, Ta tillbaka julen;

Kommentarer :

#1: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter myTaste.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.mytaste.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och hamna på matbloggstoppen!

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

Med vänlig hälsning,
Emilie
myTaste.se

skriven

Kommentera inlägget här :