Vi firar invandrardag.

Idag firar jag treårig invandrardag. Hurra för mig! Jag har dock ännu inte lyckats få den norska regeringen att göra den 22 augusti till en röd dag, men jag jobbar på det. Jag har oavsett under dessa tre år lyckats komma norrmännen ganska nära. Jag har noga studerat deras vanor och trots att Sverige och Norge generellt sett är ganska lika finns det en del stora skillnader. Och för er skull har jag naturligtvis gjort en lista. 
 
Ull
På vintern är det det enda norrmän klär sig i. Det verkar som om de tror att fårens päls har någon sorts magisk kraft. För om det är tjugo minusgrader utomhus kan de gå ut i en tunn tunn tröja med argumentet "Ja men den är ju gjord av ull". Det är ullstrumpor, ullmössor, ulltröjor, ullvantar, ullunderställ och långkalsonger gjorda av ull. Ull är helt enkelt, enligt norrmän, det bästa som finns i hela världen. Underligt, kan jag tycka, när det finns så många andra material som håller kylan ute minst lika bra och som dessutom andas. 
 
Grönsåpa
Ännu en produkt som norrmän tycks tro ha magisk kraft. Jag kan inte ens räkna alla gånger jag fått höra att lösningen på diverse olika problem är grönsåpa. Och sedan "luktar det ju så rent". Personligen håller jag inte alls med om det. Jag tycker att klorin och andra cancerframkallande kemikalier luktar rent. Men norrmän använder inte bara grönsåpa att städa med. Nej nej. De använder det till att rensa sår, tvätta nygjorda tatueringar och ha fotbad med. För grönsåpa löser ju allt! Jag är säker på att om jag skulle bryta ett ben skulle jag säkert få rådet att hälla grönsåpa på för att få det att läka snabbare.
 
Grandiosa
Frusen pizza. Jäklar vad norrmän äter frusen pizza. I mataffärerna är det alltid minst två hela frysboxar ägnade enbart åt Grandiosa. Det är reklam på tv för det konstant. Det finns till och med en grandiosa-sång. Och de kostar ungefär lika mycket som en pizza från pizzeria gör i Sverige. Det är i och för sig inte så konstigt att det klassas som "billigt" när du ofta får betala runt 200 kr för en pizzeria pizza här. 
 
Matpakke 
Smörgås i papper. Det är vad norrmän äter på sin lunch. Att ha varm mat med sig till jobbet är det nästan bara svenskar som har. Och "matlåda" är något helt okänt. Lunchrestauranger finns det inte en enda av då norrmän inte är uppväxta med att äta varm mat mitt på dagen. Men hade det funnits hade de oavsett snart gått i konkurs då det ändå bara är en 30 minuters lunchpaus. Och det gäller oavsett om du går i skolan eller jobbar. En halvtimme är nog för att få i sig medhavd mat men det hade definitivt inte räckt för att gå ut och äta. 
 
Russ
Tänk er vår tradition med att åka studentflak. Oftast gör vi det samma dag som vi tar studenten. Tänk er sedan att det där lastbilsflaket byts ut mot en stor buss och den där ena dagen byts ut mot en hel månad. Då har vi fått russ. Russen känns lättast igen då de alltid bär speciella byxor eller overaller. Tänk bilmekaniker så är vi rätt. Vanligtvis är de röda. Dessa byxor/dräkter har russen på sig varje dag hela månaden utan att tvätta dem. De festar i dem, jobbar i dem, shoppar i dem. Det skulle inte förvåna mig om de till och med sov i dem. Det läggs sedan enorma pengar på dessa bussar de åker omkring i. Russen kan lägga så mycket som en miljon kronor på att pimpa upp en buss. Läs bara det här så förstår ni snart vad jag menar. Så kommer ni till Oslo i maj kommer ni antagligen att känna en svag odör av alkohol. Den lägger sig liksom alltid som en klibbig påminnelse om att det är russetid.
 
 
Taggar: Fira, Invandrardag, Norge, Norge vs Sverige;

Kommentera inlägget här :