Lite mer.

Som vi alla känner till är det fullt normalt att "gå på tur" i Norge. Det är mer regel än undantag. Detta innebär att man ger sig ut i naturen med till exempel stövlar, skidor eller skridskor på fötterna oavsett vad det är för väder. Skulle man sedan som svensk råka erkänna att man aldrig ens testat att åka skidor eller att man bosätter sig i storstäder för att man helst vill hålla naturen på lite lagom avstånd blir man snabbt lynchad.

Det innebar att när jag idag blev bjuden till pulkaträff på söndag råkade på stora problem. Jag har ju inga vinterkläder! I Göteborg kommer ju liksom inte vintern på samma sätt som här. I Sverige är det dessutom tillåtet att stänga in sig och gömma sig under en filt tills vintern är över. Och just den där detaljen om att köpa sig en ordentlig vinterjacka har inte fallit mig in på många år. Varför ska jag lägga en massa pengar på ett plagg som jag enbart kommer att använda mellan lägenhetsdörren och hållplatsen? Det har resulterat i att jag denna vintern har spenderat min utetid i en icke-fodrad skinnjacka.

Det har funkat hur bra som helst med en tjock halsduk, mössa och vantar. Men att åka pulka i skinnjacka kändes inte helt lockande. Så idag tog M ut mig på shoppingrunda. Han beordrade mig att köpa både jacka och byxor. (Jo, i Norge är det tydligen heeeeeeelt normalt att äga även termobyxor trots att det var många år sedan man fyllde tio. Det gör tydligen alla?) Så nu sitter jag alltså här. Ny jacka, nya snö-byxor och är sjukt redo för pulkarace på söndag.

Man kan nog säga att jag idag gått och blivit lite mer norsk.

Kommentera inlägget här :