Fika.

En sak jag saknar i Norge är fika. Jag saknar allt med fika. Själva ordet, själva handlingen, att alla arbetsplatser stannar upp klockan 09.30 varje dag för en förmiddagsfika och hela kulturen i sig. Den finns inte i Norge. Där finns inte ordet, caféerna stänger klockan 18.00 och en kaffe kostar typ 40 spänn. Inte går det att ta en långfika då, speciellt inte på en söndag när Norge bestämmer sig för att stänga ner helt och hållet.

Så när jag är i Sverige får jag passa på. Min söndag spenderades på ett café med finaste Sofia. I 6 timmar satt vi där och pratade, tittade på folk, drack kaffe med smak, åt kakor och helt enkelt fikade. Precis i dess rätta bemärkelse. Helt och hållet underbart! Det är så en riktigt bra söndag spenderas. Från cafét gick jag sedan 70 kr fattigare, trött i halsen och med en myskänsla som satt kvar resten av dagen.




Note to self:
Inför fikakulturen i Norge.

Kommentarer :

#1: Sofia

Tack för en supermysig söndagsfika! :) var verkligen jättekul att ses, bara prata och skratta! Kram

skriven
#2: Jeanette

Jag saknar våra spontana fikastunder hemma hos mig! Kan du inte flytta tillbaka igen?! Tur att jag ska hälsa på dig snart åtminstone.

skriven

Kommentera inlägget här :