Det bidde ingenting.

Idag kom jag på den strålande idén att jag skulle baka. Jag kan nu i efterhand klassa detta som en av mina absolut sämsta idéer någonsin. Jag glömde nämligen för en sekund bort att jag var i Norge, i landets absolut sunkigaste lägenhet med världens absolut sämsta kök. Men jag tänkte att om jag bara gör rent ugnen först kommer allt att vara frid och fröjd.

Så det var där jag började. Jag gjorde rent ugnen.. så gott det nu gick. För den var inte direkt fräsch, så mycket kan jag säga. Men jag fick den i alla fall någorlunda ren. Så pass ren att jag skulle våga ställa in en plåt med muffins där i. När jag sedan började baka insåg jag snabbt att jag inte hade någon elvisp.

- Nähä.. Jag får göra som pionjärkvinnorna gjorde, vispa för hand!
tänkte jag.

Så efter att ha fått ont i armen av allt vispande började jag ana smått oråd gällande ugnen. Så för att kolla läget lite snabbt öppnade jag ugnsluckan på glänt. Dumt gjort! Det resulterade nämligen i följande:

- Rökutvekling uppstår
- Brandlarmet börjar tjuta av bara f*n
- Jag inser snabbt att jag antagligen väcker alla lettländska pojkar som ligger och sover
- Jag får tag i en handduk och börjar vifta för glatta livet för att få tyst på larmet
- Ger till slut upp
- Rycker ner det tjutande larmh*lvetet från väggen och sliter ur batteriet

Inte direkt mitt stoltaste ögonblick. Än hade jag dock inte gett upp helt. Jag tänkte att nu när den värsta röken från ugnen ändå är borta kommer det att gå alldeles utmärkt att baka i den. Helt fel! Det är ungefär vid det här tillfället som en sömndrucken Gatis kom ut från sitt rum. Han satte på vattenkokaren och skuttade själv in i duschen. Då gick säkringen! Hela lägenheten blev plötsligt väldigt mörk och väldigt tyst. Det var också droppen för mej, och istället för att ens försöka göra klart det jag påbörjat hällde jag helt enkelt ut alltihopa i vasken. Strålande idé MY ASS!!

Ungefär så här såg det ut i köket.. Underbart!

Kommentarer :

#1: Marie

Nu vet jag inte hur det funkar i Norge. Men om det är en hyreslägenhet så kanske man skulle ta ett litet snack med hyresvärden och be honom kolla ugnen. Det verkar som om den är trasig....

skriven

Kommentera inlägget här :