Gratulerer med dagen, Norge!

Idag firar Norge sin nationaldag och jag befinner mej just nu i Oslo. Vi har nog alla i Sverige hört talas om den norska folkfest som påstås bre ut sej under just denna dag, och så även jag. Men jag hade aldrig tolkat det bokstavligt. Men gott folk.. tolka det bokstavligt! Hela stan fullkomligt blommar. Det är helt underbart. Det fanns ingenting i denna värld som skulle kunna ha förberett mej på det här. Det enda jag kan tänka mej skulle kunna jämföras med detta är om Sverige vann fotbolls VM mitt under Göteborgskalaset. Det är verkligen folkfest på hög nivå.




Dagen började med att vi gick hem till några av Mikaels vänner för att ha champagnefrukost. Mikael är för övrigt honom jag bor hos under min vistelse i Oslo. Alla skulle ta med sej något var att äta, och det hade noga skickats ut en lista innan med vad för mat man skulle ta med sej. Mycket organiserat, sånt gillar vi. När vi väl kom hem till vännerna och bordet dukades upp insåg vi nog allihopa hur otroligt mycket mat det blir om 15 personer tar med varsin maträtt till 15 personer. Men vi åt och var glada. Det var också här jag först började se någon form av tema för dagen. Överallt hängde det norska flaggor, två av tjejerna hade folkdräkt på sej och killarna hade skjorta, slips och kavaj. Mikael hade innan sagt till mej att folk brukade klä upp sej och vara finklädda, så jag gjorde väl ett halvhjärtat försök till uppklädnad. Ett par mörka jeans och vitt upptill. När jag kom dit insåg jag att det var långt i underkant av vad resten av Oslo skulle ha på sej.




Efter frukosten begav vi oss ut på stan. Det var folk precis överallt, och precis alla var finklädda. Jag såg bara en enda kille som inte hade kavaj och slips och han var med största sannolikhet turist. Musiken flödade och alla var glada. Att vara ledsen den 17:e maj tror jag är så gott som olagligt i Norge. Man kanske inte får fängelse för det, men jag är övertygad om att man blir bötfäld.



En tradition i Norge är att alla skolbarn går i en parad och viftar med flaggor (det är mycket flaggviftande för både stora och smår). I Oslo går dom förbi slottet för att vinka till kungen som troget står på sin balkong och vinkar tillbaka.. i flera timmar. Ni kan ju tänka er själva att en parad med varje skolbarn i hela Oslo tar sin lilla tid. Men farbror kungen står snällt på sin plats och vinkar till dom allihopa. Jag gillar kungen i Norge. Han verkar verkligen vara en hyvens man. Våran kung tycker jag istället får representeras av denna kommentar som en av svenskarna slängde ur sej:

- Ja, men våran kung.. Han är ju otroligt svensk. Han gillar snabba bilar och älgjakt.






Efter att ha tittat på paraden i ungefär en kvart blev vi lite trötta på det, och jag blev än mer imponerad av den norska kungen som snällt stod på sin balkong i över tre timmar och vinkade till barnen. Efter paraden tog Mikael med mej på sightseeing genom Oslo. Vi gick bland annat och tittade på Akershus fästning och det superfina operahuset. Jag gillar ju operahuset som vi har i Göteborg, men det gick verkligen inte att jämföra med detta. Det skulle symbolisera ett isberg vilket gjorde att hela byggnaden var gnistrande vit. Man kunde sedan gå upp för dom sluttande "isväggarna" ända upp till taket. Vi gick sedan längs huvudgatan tillbaka upp till slottet. Fast gick var väl till att ta i. Det handlade väl snarare om någon form av Super Mario-Bros-teknik; Hoppa, ducka, spring! (Om ni tittar på bilderna nedanför med alla människor så förstår ni nog varför.)






Jag ska nu försöka anamma detta nationaldagsfirande hemma i Sverige. Jag menar, när bär vi någonsin folkdräkt? Inte ens på midsommarafton har ju folk det på sej längre. I Norge däremot tas nationaldräkten stolt fram och bärs av alla! Underbart, säger jag. Jag förstår att detta firande kommer att bli svårt att applicera i Sverige, men man kan väl i alla fall försöka att göra någonting? Ja, detta får vi försöka fixa.



En annan otroligt festlig syn som för tillfället cirkulerar i Oslo är stadens studenter. Inför studenten hyr eller köper de nämligen stora bussar som de målar och gör om till bokstavligt talat äkta partybussar. Vi såg till och med en buss som bakom sig hade en dieselmotor, enbart för att orka hålla igång musiken inne i bussen. Dessa åker de sedan omkring i en hel månad innan de tar studenten, och inte enbart studentdagen som vi gör i Sverige. Efter att endast tillbringat ett enda dygn här börjar jag fundera på om Norge gör allt bättre än Sverige..


Kommentarer :

#1: TC

Hehe får hoppas på det =) Ja det e sant, man är aldrig nöjd =P

skriven
#2: mamma

Låter som om du haft en trevlig dag. mamma

skriven
#3: Emelie

Bunad heter det :) Inte folkdräkt.

skriven
#4: Bögen från Dalarna

Åh, mys! Vill också iväg. Men snart är skolan klar. Längtar! :D



Och två par skor får lov att räcka. Men förstår din förtvivlan. Haha. ;)

skriven

Kommentera inlägget här :