Vi bor på landet..

Ännu en helg tillbringades i Kungsbacka. Jag börjar känna mej riktigt hemma där nere nu för tiden. Jag vet exakt vart pressbyrån vid pendeltågsstationen ligger. Kunskaperna sträcker sej än så länge inte längre än så, men det är ändå inte helt illa tycker jag nog. Lördagens resa neråt började ganska speciellt kan man väl säga. Efter att ha stressat in till pendeltåget ringde jag till Marie för att kolla läget. Och eftersom jag satt på tåget avslutade vi samtalet snabbt som attan (10 minuter). Så fort jag lagt på vände sej en man mot mej och sa:

- Jaha, det var väldigt vad länge du pratade i telefon!


- Vad säger du? Nä, jag pratade ju bara i tio minuter.. och tro mej. När det gäller mej och Marie är det sjukt snabbt.


- Jahaja. Men det lät ju som ett trevligt samtal. Du skrattade mycket. Så hörde jag något om svärföräldrar.


- Ahaa! Du tjuvlyssnade alltså,
svarade jag och började småskratta.

- Va? Jag?! Tjuvlyssnat? Absolut inte! Jag är för gammal för sånt, säger mannen och ser närmast förnärmad ut. Men jag hörde ändå någonting om svärföräldrar. Du verkar ju vara väldigt trevlig, skrattar mycket och är söt, så jag tänkte att dej ska jag ha som svärdotter!


(Jag började såklart att asgarva, och får torka ögonen från tårar och fråga:) - Eh.. va?!

- Ja. Jag har fyra söner. En som är 18, en som är 21, en som är 25 och en som är 28. NÅGON av dom borde väl ändå passa tycker jag. Ja, dom är singlar allihopa så det är bara att välja. Han den äldsta där har väl i och för sej någon halft om halft.. men dom andra. Jag kan ju ta ditt telefonnummer så att jag kan ge det till dom så kan ni ju träffas och se hur det går? Ja, jag vill ju gärna ha dej som svärdotter då förstår du.


- (Ha, ha, ha) Men det kan väl inte du bestämma förstår du väl?

- Ja, jo.. det är klart. Dom vill väl inte gärna att pappa lägger sej i. Det förstår ju jag också. Men jag tycker ändå att du verkar ju vara väldigt trevlig, så det vore ju fint att ha in dej i familjen.


Samtalet fortsätte i den här stilen.. hela vägen ner till Kungsbacka, en tågresa som tar ungefär en halvtimme. Jag tokskrattade konstant, och han ville att jag skulle gifta mej med någon av hans söner. Gräsfläckarna på hans knän, och det smått vingliga intrycket han gav (trots att han satt ner) fick mej att misstänka att han tillhör det välkända A-laget. Mina misstankar får jag sedan bekräftade när han drar upp en halv flaska whiskey ur innerfickan. Men inte stör det mej att prata med A-lagare. Jag tyckte snarare att det var väldigt underhållande, och det var ju definitivt roligare än att sitta och lyssna på musik. Det är sällan jag skrattar mycket när jag åker kollektivt.



          Spotify är numera standard på fester.                           Hårdrock i dansbandskampen?


Väl framme i Kungsbacka blev jag hämtad och utkörd till landet. Om vi pratade om att Kungsbacka var landet förra veckan, var vi verkligen på landet denna veckan. Åkrar och skog, åkrar och skog.. en katt mitt på åkern.. mera åkrar och skog. Men jag kan inte förneka att det var fint. Massor med snö överallt, och total tystnad. Det upplever man inte superofta i centrala Göteborg. Lördagkvällens planer involverade ett 16 års kalas. Japp. Ni läste rätt. Jag skulle på kalas för att fira Lukas, 16 år.

- Att prata med a-lagare på pendeln och att gå på 16 års kalas på en och samma kväll, det blir en fin historia att berätta.. ja.. för den som vill lyssna, tänkte jag.



                                                      Paket till födelsedagsbarnet.


Festen var dock mycket trevlig. När man börjar komma upp i min ålder (my God, I'm old!) inser man mer och mer att åldern har mindre och mindre betydelse. Om inte annat så lärde jag mej det när jag var ute och reste, då jag konstant umgicks med yngre personer. Men den yngsta på festen var ingen mindre än födelsedagsbarnet. Resten av gästerna var över 20, så det var väl ungefär som en helt vanlig fest.. på landet.. där musiken till största delen bestod av dansband.. där gästerna svingade loss i både en och två buggar. Samma gäng som veckan innan alltså. Men som sagt. Mycket trevligt.



  Vet inte riktigt om det blev lite fågeldans också..?         Svaret på frågan ni alla funderar på:
                                                                                 Nej, det går inte att sitta mer bredbent.

Kommentera inlägget här :