grand canyon och santa fe.

da har jag alltsa lamnat flagstaff idag, klockan fem imorses. ganska sa tidigt, men eftersom jag akte tag var det inga problem. vad gjorde jag da i flagstaff i tva dagar? forsta dagen, nar jag kom dit, akte jag nastan direkt till grand canyon. jag har ju inte varit helt insatt i vad grand canyon egentligen innebar, och inte sett speciellt mycket bilder helle for den delen, sa mina forvantningar var ju inte sa hoga. men guiden vi hade var jattebra. innan vi sag det hela forsta gangen, korde han omvagar sa att vi inte skulle kunna se det fran langt hall. sedan fick han oss att halla for ogonen medans han ledde fram oss till en avsats. nar vi sedan stod dar pa rad allihopa fick vi till slut se det hela. och den bilden var helt klart storslagen. jag forstar verkligen varfor man kallar det GRAND canyon. jag blev helt tagen. och det hade jag nog inte blivit om vi hade fatt se det pa hall och sedan narma oss. sa det var riktigt bra. sedan forklarade han for oss precis hur och varfor det hela uppkommit och vad det ar som hander och jordlagren och hela baletten. jag kan dessvarre inte aterge nagonting av det han sa har, eftersom jag inte kommer ihag det. jag hade sovit ungefar 2 timmar natten innan, eftersom jag hela natten rest fran vegas. sa mitt huvud var val inte direkt med dar vissa stunder. sedan gick vi ut pa vandring en svang ocksa. eftersom allting ar sa himla stort dar kanns det som om allting ar jattenara, och att det kanske tar en halvtimme eller sa att ga. men nar man val borjar vandra i bergen forstar men verkligen vilka avstand det ar. vi gick nerat i ca 1 timme, och sedan tillbaka upp i en timme. om man tittade pa berget pa andra sidan sag det ut som om vi hade gatt ungefar 1 decimeter, dvs ingenting. vi kom ner till det forsta jordlagret, men inte langre. for att ta sej ner hela vagen skulle det ta ungefar en dag. sedan fick man sova nere i dalen, eftersom det var for "farligt" att ta sej upp samma dag. det var stora skyltar overallt om att folk kollapsat pga utmattning nar dom forsokt sej pa det. sa det var inte rekomenderat.




andra dagen i flagstaff hade jag egentligen planerat att aka till en stad som heter sedona. men dagsturerna till sedona var installda, sa jag fick helt enkelt sortera ut mitt liv lite har igen. jag hade planerat att aka till albequerque idag, men nar jag pratade med personalen pa hostelet i flagstaff rekomenderade dom mej verkligen inte att aka dit. nar jag sedan inte kunde hitta ett enda hostel i hela albequerque pa internet blev jag sur och bokade om min resa till santa fe istallet. sa det ar har jag ar nu. lamnade hostelet i flagstaff klockan fyra imorses, och kom fram till santa fe runt tre tiden. men det verkar vara en jattemysig stad. det bor ca 70 000 personer har, och nar jag akte igenom staden for att ta mej ut till hostelet kandes det som om jag var i hobbiton. husen sag ju for roliga ut. alldeles gulbruna i sten och helt bulliga. det sag verkligen ut som nagonting hamtat ur sagan om ringen, eller "the grinch" for den delen. valdigt roligt. men staden ska tydligen vara valdigt konstnars-aktig. massa konstmuseum. sedan ar halva befolkningen spansktalande, sa det kandes nastan som om jag kommit ner till sydamerika nagonstans. valdigt mexiko inspirerat. men detta blir nog bra. och hostelet verkar alldeles utmarkt ocksa. gratis mat (!) och forhallandevis billigt for att vara i juni (hogsasong) i usa. sedan far man tydligen snallt hjalpa till att stada och grejjer pa morgonen nar man bor har. men hey, jag bor ju billigt och far gratis mat. hur bra som helst.

Kommentarer :

#1: mamma

Hejohå. Vad du får vara med om mycket. Hur funkar det med tågkortet? Har förresten fått ut ditt andra paket.

mamma

skriven

Kommentera inlägget här :