Traditioner.

När man bor utomlands får man försöka att ta efter de inhemska traditionerna. Detta gäller naturligtvis speciellt vid högtider, så som till exempel påsk. Så jag frågade helt enkelt M om hur man firar påsk i Norge. Han blev eld och lågor och plockade sedan fram det största påskägg jag sett och sa:

- I Norge så ger man varandra påskägg. Det här är mitt påskägg, och det ska du fylla med godis. Det ska vara fullt. Alltså, inte bara lite på botten. Heeeela ägget ska vara fullt. Och bara med godis som jag kan äta (d.v.s. gluten- och laktosfritt). Sedan ska du gömma det någonstans i lägenheten och så ska jag leta efter det på påskaftons morgon.

Förra året vägrade jag bestämt att göra detta då jag på det starkaste misstänkte att M bara försökte lura mig att köpa en massa godis till honom. Men efter noga genomförda efterforskningar har jag i år kommit fram till att det verkligen är så man firar påsk i Norge. Så nu är jag förberedd. Påskägget är fyllt till bredden (bokstavligt talat. Jag fick knyta ett snöre runt för att det överhuvudtaget skulle hålla ihop) och ligger tryggt på plats någonstans i lägenheten. Nu väntar det bara på att bli hittat.

Kommentarer :

#1: RJ

Du tar verkligen seden dit du kommer Glad Påsk På er.

skriven
#2: Anonym

Har man p-8:or under sängarna i Norge?

I så fall rengör den, lägg ägget i med lite - naturligtvis rent men skrynklat - toapapper över!



Gladd äggpåsk

morfar

skriven

Kommentera inlägget här :