Saffransfudge.

Det är ju snart jul och jag har ju satt igång i köket i år igen. Inte lika mycket som förra året, men jag har ändå fixat och ordnat lite i år också. Bland annat den här saffransfudgen. Och alltså.. Den blev god. Väldigt söt, det måste jag ju erkänna. Lite så där söt så att tänderna nästan krullar sig i munnen på en. Jag såg något tips någonstans om att det gick an att ha i citronsyra för att kompensera sötman lite, men det hade jag ingen hemma. Personligen tyckte jag att det blev väldigt bra ändå.
 
Vet ni förresten att det är jättesvårt att få tag på saffran i Norge? Jag sprang runt i inte mindre än tre olika butiker för att få tag i någon. De flesta menade att jag helt enkelt var tvungen att gå till en specialbutik. Eh.. Va? Varför har inte alla matbutiker saffran bakom kassan runt jul? Nåja. Om du bor i Sverige och har lättare tillgång på den dyra kryddan än vad jag hade rekommenderar jag helt klart att prova det här. Snabbt går det också. 
 
 
 
Saffransfudge
 
400 g vit chklad
1 burk kondenserad sötad mjölk
0,5 g saffran
2 msk smör
Pistagenötter
 
Bryt chokladen i bitar och lägg den i en kastrull tillsammans med den kondenserade mjölken och saffranen. Låt det försiktigt smälta på spisen på medelhög värme. Rör hela tiden. När all choklad smält, ha i smöret och låt det smälta. Du får då en blank smet. Häll upp det hela i en form klädd i bakplåtspapper. Grovhacka pistagenötterna och häll på toppen. Ställ in i kylen för att stelna. Skär upp i bitar med en torr, varm kniv. 
 
Tips och trix
Min fudge blev väldigt kladdig och jag hade svårt att skära den i fina bitar. Jag kan tänka mig att det är lättare att skära om fudgen står i frysen en stund först. 
Taggar: Fudge, Recept, Saffran, Saffransfudge;

Kommentera inlägget här :