Jul.. Denna förbannade högtid.

Det är första advent idag och sociala medier svämmar över av julmys i alla dess former. Det är pepparkakor, lussekatter, glögg, tända ljus, tre snöflingor på ett löv och julgranar. Överallt börjar det pratas om julen och hur lite tid det är kvar innan alla julklapparna ska vara köpta, inslagna och lagda under granen. Det är middagar som ska lagas, fester som ska glittra och kilon som ska tränas bort. Och det är ångest. Ångest i dess renaste form. 
 
Jag var tolv år sista gången jag hade det där glittret i ögonen som alla barn får kring jul. Alla jular efter det har jag skytt som pesten. Hade jag fått välja hade jag helst inte velat fira alls. Jag har lydigt tackat för presenterna, sett glad ut när någon tagit fram kameran och ätit den där julmaten alla andra verkar älska.. men jag har inte trivts. Det har också varit svårt för min omgivning att förstå. "Du kan väl i alla fall försöka?!" Och jag har försökt. Herre gud vad jag har försökt. Men det enda jag egentligen har velat göra har varit att gömma mig bakom en sten och krypa fram efter nyår. Och de jag har försökt att prata med har bara tittat oförstående på mig. Varför tycker jag inte om julen? Vad är det för fel på mig? För det var aldrig någon som frågade varför, de bara utgick från att det var fel på mig. Och när det är det enda du hör börjar du snart tro på det själv. 
 
Jag tycker om jul så som det ser ut på film. 
Men det blir ju aldrig så i verkligheten.
 
Men i år har jag bestämt mig för att ta tillbaka julen. Jag ska göra den till min igen. Och jag ska göra mitt bästa för att hitta någon form av glädje i den där högtiden som resten av världen verkar älska. Jag ska tända brasan och värma mig framför den. Jag ska dricka glögg och bjuda in vänner på fika. Jag ska omfamna julens alla kryddor i matlagning och bakverk. Och jag ska verkligen, verkligen försöka att hitta glädjen i det lilla.
 
Men det kommer inte att bli lätt. Ångesten började för två dagar sedan och jag är ganska säker på att den kommer att sitta i fram till mitten av januari.
 
Åh jul.. Ångestens högborg. Heja!
 
För all del.. Det finns ju vissa fördelar. 
 
Taggar: Första advent, Hitta tillbaka till glädjen, Jul, Ångestens högborg;

Kommentera inlägget här :