Melodi Grand Prix.

Melodi Grand Prix. Denna pyttelilla musiktävling som inte är i närheten av det vi i Sverige kallar Melodifestivalen. Igår var det final och jag var på plats i Spektrum. Jag hade en dejt med min gravida vän Jeanette, så efter en middag på T.G.I.F. och så många sprite att jag tappat räkningen klättrade vi 20 meter över havet för att inta våra platser. För er som aldrig varit på Spektrum i Oslo kan jag be om att få tala om att den lutningen som finns i salen är så brant att jag aldrig sett något liknande. Kvinnan som satt bredvid mig hade sådan höjdskräck att hon inte klarade av att resa sig upp och satt under hela föreställningen fastklistrad mot ryggstödet. Själv kände jag att det där enda glas vinet jag köpte var en otroligt dålig idé så högt över golvet. Ska man ut och flyga gäller det att hålla sig skarp. 
 
 
 
Men så åter till tävligen. Melodifestivalen som hela Sverige hatar men ändå tittar på varje år. Som varje år skapar stora rubriker över en eller annan skandal. Är det inte röstningen som inte fungerar är det en nakenchock. Men i Norge är det väl inte helt det samma. De gör sitt bästa och försöker så gott de kan.. Men intresset finns bara inte där. I år hade de fått in 600 bidrag att välja mellan. 600? Det är så få att till och med jag hade kunnat skriva en låt och komma med. Och Jeanette som jag tog med mig på finalen erkände att hon nog aldrig sett ett helt avsnitt av det tidigare. 
 
Men det var glitter och kändisar (som jag naturligtvis inte kände igen det minsta) och falsksång och dansare. Så det var väl trots allt precis som det skulle. Och efter att ha förvillat oss in i VIP området i pausen och sett en Bergensisk dörrvakt vinna hela tävlingen var det slut. 
 
Så slutsatsen vi kan dra av detta;
Det blir nog ett balladens år i Eurovision i år med tanke på att både Norge och Sverige skickar ballader. Därför tror jag att hade Sverige bara skickat Ace Wilder hade vi nog kommit på en ganska bra placering.. Nu vet jag inte så noga. Sanna Nielsen är duktig och det är en helt okej låt, men den sticker inte ut. Men vi får se. Det är i maj det smäller. 
 
 
Taggar: Melodi Grand Prix, Melodi Grand Prix 2014, Melodifestivalen, Melodifestivalen 2014;

Kommentarer :

#1: Reine Jacobsson

Vad kul att läsa dina reflektioner om melodifestivalen Sverige Har inte set ett avsnit.Jag vet bara vad duktiga musisker måste jobba och kanske inte kan leva på sin kunskap.Ha De.

skriven

Kommentera inlägget här :