Tänk om.

 
Såg ni på melodifestivalen i lördags? Det gjorde naturligtvis jag. Det är ju höjdpunkten varje år. Men vet ni hur Norge hanterar den? Jo, nu ska ni få höra. Bara för att det är OS så har Norge skjutit upp Melodi Grand Prix. Så istället för att ha tre delfinaler under tre veckor på lördagarna och sedan avsluta det hela med en final har de i år lagt alla tre delfinalerna under en helg! Alltså.. Prioritera OS framför Melodifestivalen? Wtf? 
 
Men det var ju inte det jag tänkte vi skulle prata om nu. För igår var det ju med en låt som hette "Busy doin' nothin'" (för övrigt den låten jag hejade på!) som handlade om önskan att inte göra någonting och ändå tjäna pengar. Och alltså.. Jag må vara på gränsen till arbetsnarkoman men hade jag inte behövt att jobba så är jag ganska säker på att jag inte hade gjort det. För det finns ju så mycket andra saker som är så mycket roligare att göra än att jobba! Kanske det inte alls skulle fungera i praktiken, det vet jag inte, men tanken på att inte behöva är hissnande. 
 
Jag minns att jag för inte så länge sedan hade en diskussion med en person som var tjugotvå och nu hade fått sitt första jobb. Och när jag frågade varför svarade hen: "Ja, men jag har ju aldrig behövt att jobba". Och jag blev så chockerad att jag inte helt visst vad jag skulle svara. När jag sedan berättade att jag skaffade mitt första jobb när jag var femton tittade hen på mig med stora ögon och frågade: "Men varför då?!". Och när jag sedan försökte förklara att det var för att tjäna egna pengar och ha friheten att göra vad jag vill med mina pengar var det som att prata med en vägg. Vissa gånger blir det där med att leva i olika världar bara alltför tydligt. 
 
Men om vi leker med tanken. Vad skulle ni ha gjort om ni inte hade behövt att arbeta? Gå och fika? Träna? Välgörenhetsarbete? Resa? Det är lite så jag tänker. Speciellt resande-biten. Ligga på en sandstrand och dricka drinkar ur halva kokosnötter. Klättra i berg och upptäcka platser där ingen annan varit. 
 
Fast.. Jag hade kanske blivit uttråkad. Det finns ju en ganska stor risk för just den biten. Det måste jag ju erkänna. Men det är en spännande tanke..

 
 
Taggar: Arbetsnarkoman, Att inte behöva jobba, Jobb, Tänk om;

Kommentarer :

#1: Marie

Min första tanke blir;hur mkt pengar har jag att tillgå?
Finns det pengar till att resa? Tillräckligt för att resa dit jag vill? Eller handlar det att förgylla vardagen med tidfördriv?
:)

Svar: Men tänk om du hade alla pengar i världen och kunde göra precis vad du ville.. Det är en sådan hissnande tanke. Men det vore kul att testa..
A mad angel

skriven
#2: Marie

Ja hade jag fri tillgång till pengar så hade jag definitivt inte jobbat. Jag hade levt gott hemma, skaffat mig en schysst hobby så man får lite tidsfördriv när alla andra jobbar. Typ rida och kanske träna sen hade jag rest och upptäckt världen så mkt jag hade orkat men framför allt så mkt så att jag hade hunnit med det.
Ååå får inte glömma min ksk mina schyssta fräsiga bilar

Svar: Ha ha! Eller hur! Jag hade gjort precis samma sak. Det bästa hade ju varit om alla ens vänner hade det på samma sätt så att man kunde göra saker ihop.. =)
A mad angel

skriven

Kommentera inlägget här :