Salty Nutella & Dulce de Leche Fudge.

Julbakandet fortsätter. Jag har egentligen aldrig varit riktigt förtjust i fudge. Redan när jag var liten hade jag svårt för konsistensen.. eller om det var smaken? Jag vet inte så noga. Men när jag kom över det här receptet försvann allt motstånd. Just den där detaljen med att ha havssalt ovanpå tilltalade mig vilket gjorde att jag var tvungen att testa. 
 
Originalreceptet kommer härifrån, men som vanligt (ni kan det här nu) ändrade jag lite efter vad jag hade hemma. Så detta är helt enkelt min variant som blev väldigt kladdig. Men fantastiskt god! De här fudgebitarna bara smälte på tungan. Jag räknar ganska hårt med att originalreceptet ger en något fastare fudge med tanke på att det är mer choklad och mindre Dulce de Leche i förhållande till resten av ingredienserna.
 
 
Salty Nutella & Dulce de Leche Fudge
 
1 burk, 397 g, karamelliserad mjölk (Dulce de Leche)
20 droppar vaniljextrakt
100 g valfri choklad
200 g nutella
20 g smör
Havssalt
 
Klä en bakform med bakplåtspapper. Blanda Dulce de Leche, vaniljextrakt, choklad, nutella och smör i ett vattenbad. Rör försiktigt tills allting har smält samman till en jämn smet. Häll upp i den bakplåtsinklädda formen. Sätt in i kylen och låt stå där i ett par timmar tills det stelnat, gärna över natten. Skär upp fudgen med en varm, torr kniv i munsstora bitar och strö över havssalt. Njut!
 
Tips och trix
Min variant av fudge blev som sagt ganska kladdig. Och för mig som inte gillar att bli kladdig om händerna fungerade det allra bäst att äta med små cocktailpinnar. Men det är naturligtvis valfritt.
Taggar: Dulce de Leche, Fudge, Havssalt, Nutella, Recept, Salty Nutella & Dulce de Leche Fudge;

Kommentera inlägget här :