Kladdkaka med dadlar och avokado.

Och så var jag igång i köket igen. Den här gången hittade jag ett recept på en kladdkaka utan varken gluten eller socker. Så hey, klart jag testade. Jag ändrade lite från originalreceptet (som vanligt) och den blev bra. Faktiskt. Jag hade inte helt väntat mig det när jag startade men efter ett par timmar i kylen smakade den som vilken mörk fyllig chokladkaka som helst. Väldigt saftig. Och jag lovar, det där med avokado och dadlar i smeten gör inte att det smakar det minsta sallad. 
 
 
Kladdkaka med dadlar och avokado
 
17 färska dadlar
2 mogna avokado
1/2 dl kokosmjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
En nypa salt
100 gram smält choklad
 
Mixa dadlarna och avokadona med en stavmixer. Mixa i kokosmjöl, kakao, vaniljsocker. salt och ägg tills det blir en jämn smet. Rör sist ner den smälta chokladen. Häll upp smeten i en form "bröad" med kokosflingor och baka i 175 grader i 15-20 minuter. 
 
Tips och trix
I det originala receptet som jag hittade här ska det vara 2 bananer, 70 procentig choklad samt 2 vaniljäggpulver.. Vad nu det är? Så jag ändrade lite. Bananer hade jag liksom inte hemma, så jag tog några extra dadlar istället och det där äggpulvret hade jag definitivt inte så jag tog helt enkelt två ägg och lite vaniljsocker. Något som är bra att tänka på är att "platta ut" smeten i formen ordentligt innan den åker in i ugnen. Normala kakor smälter ju ner och blir jämna av sig själva. Det blir inte den här. 
Taggar: Glutenfri, Glutenfritt, Kladdkaka, Recept;

Kommentera inlägget här :