Att fylla nittiosju.

Idag fyller min morfar år. Nittiosju fyller han. Det innebär att han föddes 1916. Och han är den person jag känner med absolut bäst minne. Han kommer ihåg årtal och datum som om han läste innantill. Han upplevde och kommer ihåg både första och andra världskriget. Och han har berättat om mörkläggning, om nästan inga pengar och hur de fick gå och handla med ransoneringskuponger. Kuponger som blivit sparade i en pärm någonstans och som blivit visade för mig. 
 
Min morfar är en av dem som är flitigast med att kommentera på min blogg. För trots att han inte ser så mycket längre och inte hör så bra heller håller han sig uppdaterad via sin dator. Han mailar till kontakter han fått med släktingar i USA och betalar sina räkningar på nätbanken. Numera får han lyssna på ljudböcker fastän han berättat att han blir irriterad över att det tar så lång tid. Hade han bara sett hade han kunnat läsa mycket snabbare själv. 
 
Min morfar som varit pensionär i hela mitt liv men som innan dess jobbade på bank. Som byggde upp en karriär från att vara vaktmästare till att bli bankkamrer. Som berättat om kunder som "alltid hade hyran som en oförutsedd utgift" men trots det sagt att "pengar är runda för att rulla". 
 
Min morfar som är den coolaste personen jag vet. 
Grattis på födelsedagen!
 
Jag, morfar och syster.
 
Taggar: Fylla år, Födelsedag, Morfar, Nittiosjuårs dag;

Kommentarer :

#1: KusinCaroline

Åh så fint!
Din morfar är verkligen cool! Längesedan jag träffade honom nu men minns att han var så snäll när vi var små!
Han hade faktiskt mailat till min pappa för ett litet tag sedan, då han hört att min mamma låg på sjukhus. Ett så himla fint och känslosamt mail! Välskrivet trots dålig syn! Det värmde mitt sinne att läsa detta mail! Du är lyckligt lottad som har din morfar kvar! Hälsa honom gärna ifrån mig nästa gång du har kontakt med honom!!
Varm i hjärtat!
Kram

Svar: Ja.. han är bra min morfar. Ska hälsa honom nästa gång.. =]
A mad angel

skriven
#2: Reine Jacobsson

Jag håller med dej." Morfar" är ett levande lexikon.

skriven
#3: Reine Jacobsson

Gott att se er. Kram.

skriven

Kommentera inlägget här :