Uppstädning.

Jag har tänkt på en sak. Ganska länge faktiskt. För på senare tid har jag sett att det blivit mer och mer vanligt att byta ut ordet "man" till "en". Och då menar jag naturligtvis inte i sammanhanget "Det står en man där borta" utan "Man kanske borde gå till jobbet". Jag har fått anledningen till detta förklarat för mig.. Kommer jag inte ihåg fel var det något i stil med att vi ska jobba med att få bort den manliga normativiteten i samhället. Och det håller jag med om. Men jag förstår inte hur vi ska göra det genom att ersätta ett slarvord mot ett annat?
 
För om vi tänker efter lite. När används uttrycket man? Är det inte endast när specifikationer utesluts? Istället för att säga "JAG kanske borde gå till jobbet", vilket är den egentliga innebörden av meningen tas det istället en genväg. "Man/En kanske borde gå till jobbet". Alla förstår vem det syftas på men varför inte bara skriva det rakt ut?  
 
För ska vi vara ärliga med varandra så går det alldeles utmärkt att uttrycka sig utan att använda vare sig "man" eller "en" i sina meningar. Det kräver bara lite mer av skribenten. Så istället för att byta ut ett slarvord mot ett annat tycker jag istället energin ska läggas på att städa upp i det svenska språket. På riktigt. 
 
Slut på svensklektionen.
 
 
Taggar: Man eller en, Slarvord, Städa upp det svenska språket, Svenska språket;

Kommentera inlägget här :