Pannkakor: Fjärde försöket.

Imorses tänkte jag överraska M genom att laga frukost till honom. Sagt och gjort. Pannkakor. Ja, ni som har varit med ett tag vet ju att jag har försökt att laga pannkakor flera gånger förut med minst sagt blandat resultat. Med en man som är allergisk mot gluten, laktos, äggula och nötter blir nämligen pannkakor en ganska stor utmaning. Men den här gången tänkte jag hoppa på bloggtrenden med bananpannkakor. 
 
Jag blev inspirerad av det här inlägget och tänkte att tar jag bara bort gulan i ägget borde det ju fungera. Lägger jag sedan till en äggvita borde det ju kompensera för de borttagna gulorna. Så sagt och gjort. En banan mosades, ägg knäcktes och sedan var det bara att röra. I med lite bakpulver och en nypa salt och så var smeten klar. Sedan var det dags för stekning. Massa smör, trots teflonpanna, och sedan i med smeten.
 
- Detta KAN ju bara inte gå fel, tänkte jag. Jag måste ju verkligen vara världens bästa flickvän.
 
I med mer smör, vända försiktigt, på med fläkten. Jo, men det här börjar ju lukta gott. Duka bordet, fram med hallonsylt och rostat bröd. Leverpastej och kaviar. Te i muggen. När M sedan kom stapplandes upp var jag förfärligt nöjd över mig själv. 
 
Resultatet?
 
Ja, enligt M smakade det som välling med hallonsylt. 
Åter till receptletandet.
 
Taggar: Allergi, Allt blir pannkaka, Bananpannkaka, Bloggtrend, Glutenfritt, Pannkakor, Utan ägg;

Kommentarer :

#1: Linn

Oh no. Lät inte så lyckat...

Vilken svår allergikombo, speciellt i fråga om pannkakor. Jag gör även ett slags plättar på keso, rivet äpple, ägg (med gulan visserligen, men ändå), kardemumma, salt och fiberhusk (om psyllium funkar, vill säga). Kanske kan va nåt? Om jag nu vågar komma med fler "bra" idéer, vill säga...

;-)

Svar: Det lät spännande. Alla fall till mig. Laktosfri keso finns dessvärre inte i Norge men en lyxfrukost till mig låter inte helt fel.. =]
A mad angel

skriven
#2: Julia

Jag gjorde paleo banan- och kokospannkakor idag. Blev jättegott! Kan inte klistra in länken här av någon anledning (ibland skumt med kommentering via iPad) men surfa in på bloggen Under vårt tak, kolla under Paleoskafferiet! Paleo är ju mat som är fri från mejeriprodukter och spannmålsprodukter så borde passa er också! Min jästa mage har också försvunnit nu till följd av detta. :)

Svar: Var inne och kikade lite och det ser väldigt bra ut för mig som har celiaki. Men det såg ut som om nästan alla recept innehåller antingen ägg eller nötter. Så M får bli utan mat.. ;]
A mad angel

skriven
#3: Linn

Ok. Den här då: Två ägg, två dl. kokosmjölk, 1 msk fiberhusk och så lite salt.

Minus äggulan förstås.

Det är min nya favorit. Inklusive äggula. Hur det blir utan vet jag inte.

Svar: Oj.. Spännande.. Detta får jag definitivt se till att testa en dag. För jag vet att pannkakor är någon som saknas här i huset.. Tack för tipset.. =)
A mad angel

skriven

Kommentera inlägget här :