Chai latte.

Det är måndag kväll och jag har inte varit utanför dörren idag. Så får man faktiskt tillbringa sin lediga dag tycker jag. Balkongdörren har faktiskt varit öppen för att vädra, så man kan liksom inte säga att jag inte fått någon frisk luft alls. Så nu sitter jag här och njuter av en chai latte. Vardagslyx tror jag det kallas. Enligt bloggvärlden är det tydligen väldigt viktigt att unna sig själv det, vad nu det innebär. Det som är lyx för någon behöver ju inte alls vara det för någon annan. Nåja.

M är ute och krigar igen. Denna gången är det något nytt spännande spel som går ut på att döda zombier. Annars blir man uppäten tror jag, och det är tydligen någonting man helst ska undgå. Det är i alla fall "sykt tøfft" om man ska tro på M. Så medans han skjuter levande döda delar jag med mig av tips på hur man gör en egen chailatte utan att ens behöva något chai-igt alls.


Chai latte

Ett stort glas
En halv tesked honung
En påse julte
Kokande vatten
Mjölkskummare
Mjölk

Lägg i honung och tepåse i glaset. Häll på kokande vatten till ungefär hälften. Låt det stå och dra medans du ordnar med mjölken. Värm mjölken samtidigt som du skummar den med din mjölkskummare. Jag använder en sådan där mini-visp som går på batterier. Tror de säljs på IKEA för typ 20 kr. När mjölken är varm och skummig, ta ur tepåsen ur glaset och häll på mjölk + skum. Klart!

Tips och trix
Enligt namnet borde man ju naturligtvis använda chaite för att göra sig en chai latte. Men jag hade dessvärre inte det, vilket gjorde att jag tog julte istället. Funkade himla bra. Så länge man har ett te med mycket kryddor fungerar nog vad som helst. Chai hit eller chai dit är liksom inte så noga.

Kommentarer :

#1: Gaymasen

Mmm älskar chai. Druckit is-chai någon gång? Också gott. På sommaren. Men inget slår en varm kopp chai på vintern. :D



Och bra. Att du håller med. Jag gillar alla som håller med mig. Höhö. ;-)

skriven

Kommentera inlägget här :