Sol, sol, sol!

Vi har ni kommit in på dag fyra av denna kryssning. Dagen har främst spenderats med att åka båt, läsa i solen och kriga med pensionärerna om den bästa solstolen. Ja, solen har nämligen strålat och med tanke på att vi alla varit svältfödda på just sol en stund sprang hela pensionärsstyrkan upp på soldäck och ryckte åt sig en solstol. Sedan satt de där inbäddade i mössa, vantar och filtar. Ja, inte var väl jag det minsta bättre då jag gjorde exakt samma sak.

Invaderat soldäck

Det viktigaste man måste tänka på när man befinner sig på en kryssning som främst består av pensionärer är att ta fram de vassa armbågarna. För här frågar man naturligtvis inte om det går bra, om man får lov och ord som "Tack" och "Varsågod" verkar inte finnas i dessa människors ordföråd. Av någon anledning verkar normal hövlighet helt enkelt försvinna desto äldre man blir. Så när jag plötsligt fick syn på en ledig solstol precis vid en vägg, där det dessutom var lä, la jag in spurten direkt. Jag armbågade ner en pensionär, hoppade över en sovande man och sprang ner ett barn för att komma fram till solstolen preeeeeeciiiis som någon annan skulle sätta sig. Men jag hann före! Sedan satt jag där i flera timmar utan att så mycket som gå på toaletten då det fanns risk att någon skulle komma att ta platsen ifrån mig. Det är ett hårt pris man får betala för att få den bästa solstolsplatsen. Och jag lovar, det var precis så det gick till! Nästan i alla fall.

Lite ben, lite finger, lite filt och lite bok

Annars har vi idag varit i Sandnessjøen. Men då det är söndag idag var allt naturligtvis stängt. Och då affärerna var stängda fanns det absolut ingenting att göra och vi såg inte en enda människa.. som inte var från båten då vill säga. Vi har också kört förbi De syv søstre, en bergskedja bestående av sju bergstoppar. Men den där sjunde toppen tyckte jag nog var svårt att upptäcka. Jag fick det konstant till en för lite. Men ni kan ju räkna själva. Vi körde också förbi Torghatten, ett berg med hål rakt igenom. Vetenskapen menade att det var havet som gröpt ur detta hål, folktron menade dock att det var Hästmannen som skjutit en pil rakt igenom berget. Jag tror lätt att det är Hästmannen som varit i farten.

De syv søstre

Torghatten

Imorses passerade vi dessutom polcirkeln. Dessvärre var det ingen ritad cirkel i havet som jag hade hoppats på. Snarare var det ett solur som stod på en ö. Stor besvikelse! Men jag tror att Hurtigruten fått klagomål på detta förr, då det vid vår hytt satt fina diplom när vi kom tillbaka. Diplom för att ha passerat polcirkeln. Jo jag tackar jag! Det är precis sådana plåster på såren jag gillar!

Kommentera inlägget här :